Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (5)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (5)
  • Studieforberedende (3)
  • Klasseledelse (1)
  • Motivasjon (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)

Artikkelforfatter

  • Anne-Lise Høstmark Tarrou (1)
  • Eamonn Noonan (1)
  • Eifred Markussen (1)
  • Eva Martinsen Dyrnes (1)
  • Sabine Wollscheid (1)
  • Trond Buland (1)
Fagartikkel

Det gode møtet som motivasjon til å fullføre

Selv om fullført utdanning regnes som inngangsbillett til voksenverdenen og gir muligheter for videre utdanning, arbeid og etablering, er frafallet stort blant norske ungdommer i de yrkesfaglige programmene. Men det fins en gruppe elever som velger å fullføre mot alle odds. De befinner seg klart i risikosonen, med dårlige erfaringer fra tidligere skolegang og kanskje tidligere avbrudd. Det gode møtet kan være avgjørende – det å bli vist respekt og tillit uten at grensene for det private blir overtrådt. For læreren kan dette være en krevende balansegang.

Publisert: 03.02.2013 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Privatisteksamen En vei tilbake til opplæringsløpet – for noen

En studie viser at elever har mange ulike grunner til å gå opp som privatister. Bare et lite mindretall bruker ordningen fordi de tidligere har falt fra i videregående opplæring, de fleste bruker ordningen for å forbedre karakterer eller skaffe seg tilleggskompetanse.

Publisert: 03.09.2012 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Tiltak mot frafall i videregående skole virker!

En oversikt basert på 150 internasjonale studier viser at tiltak for å redusere skolefrafall virker. Ingen enkelttiltak peker seg ut som bedre enn andre, men det er avgjørende at man har kapasitet og kompetanse til å implementere det tiltaket som velges. Videre må beslutning om valg av tiltak tilpasses lokale behov og tilgang på ressurser.

Publisert: 02.06.2012 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Frafall i videregående opplæring – i Norge og andre land

Internasjonale komparative studier viser et felles mønster i mange land. Mellom 60 og 80 prosent av elevene består videregående. Tilsvarende vil alle landene ha en gruppe på mellom 20 og 40 prosent som systemene ikke klarer å gi et godt nok tilbud til at de vil bestå i første omgang. Faktorene som bidrar til frafall, ser ut til å være de samme i alle landene, og det fins relativt lite forskning og evaluering av tiltak for å redusere frafallet og bedre gjennomføringen.

Publisert: 01.02.2011 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Yrkesfagopplæringen – mellom skole og bedrift

Det store frafallet av elever i den videregående skolen bekymrer mange i dag. Ny forskning viser at utfordringene er størst for de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. En vellykket integrering av allmenne fag i yrkesfagene må finne en form som kan støtte en oppdatert yrkesfagprofil som fremmer faglig trygghet og dermed opplevelsen av å mestre dagens arbeidsoppgaver og styrker yrkesstoltheten.

Publisert: 03.05.2010 Hentet fra Bedre skole
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo