Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Organisering (5)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (5)
  • Studieforberedende (4)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (2)
  • Bedre skole (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Camilla Stoltenberg (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Fartein Ask Torvik (1)
  • Halvor Spetalen (1)
  • Ingeborg Foldøy Solli (1)
  • Martin Flatø (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Artikkel

Tema: Covid19 i skole og barnehage

Covid19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "Corona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Skoleopptak med karakterer skaper mest ulikhet

Er loddtrekning beste metode for å gi elever plass på videregående skole i Oslo? Nå har forskere testet fem ulike modeller for inntak i Oslo.

Publisert: 14.01.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Progresjonsbasert opptak – et mer rettferdig inntakssystem

I Oslo og flere andre fylker er det debatt om inntakssystemet til videregående skole. Et inntakssystem som baserer seg på karakterprogresjon i stedet for karakterer, vil kunne redusere sosiale forskjeller og gi økt valgfrihet til elever som i dag faller ut av videregående opplæring.

Publisert: 12.12.2019 Hentet fra Bedre skole 4/19
Podcast

Lærerrommet: Hva skal gi skoleplass i VGS?

EPISODE 26: Lærerrommets tema i denne episoden er opptaksregler til videregående skole. Vi diskuterer konsekvensene av karakterbasert opptak og nærskoleprinsippet, og mulige alternativer. Karakterer og adresse brukes mest ved opptak til videregående, og dagens regler kan gi klasseforskjeller, økt press og segregering, viser rapporter. Hva er alternativene?

Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Yrkesfaglæreren – Ny rolle, nye utfordringer

Yrkesfaglærerstudenter opplever det som utfordrende å skulle lede opplæring mot andre yrker enn sitt eget fordi de mangler den nødvendige kunnskapen og erfaringen. For å klare dette er det viktig at det organiseres et samarbeid med andre lærere, skoler og næringsliv.

Publisert: 06.03.2014 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo