Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

Fagfellevurdert

Hva slags medborger? En undersøkelse av læreres ideer om opplæring til demokrati og medborgerskap i skolen

Hva slags medborgere søker samfunnsfaglærere å utdanne? Det undersøkes i denne artikkelen, i lys av tre idealtyper for medborgerskap.

Fagfellevurdert

Læreplan og demokrati – om læreres fortolkning og bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratiopplæringsperspektiv

Hvordan sier samfunnsfaglærere at de fortolker og tar i bruk ulike deler av læreplanen når de planlegger og gjennomfører demokratiopplæring i samfunnsfag? Gjennom en spørreundersøkelse og intervjuer

Engelsk — Fagfellevurdert

Ståstedsanalyse - et virkemiddel for skoleutvikling?

Ståstedsanalyse (Point of View analysis, PoV) er et prosessverktøy utviklet av det norske Utdanningsdirektoratet for å hjelpe skoler til å identifisere områder for skoleutvikling. I denne studien

Fagfellevurdert

Historisk Hukommelsestap - Om å Forbedre Nordiske Skoler fra Utsiden og Glemme Det Vi Allerede Vet

I løpet av det siste tiåret har det blitt gjennomført flere tiltak for å forbedre kvaliteten på norske skoler. Mange har vært programmer iverksatt av nasjonale myndigheter. Imidlertid uttrykkes det i

Engelsk — Fagfellevurdert

Å «løfte» en lavtpresterende skole

Forskning har påvist at høye forventninger i skolen har positiv innvirkning på elevprestasjoner. Det er imidlertid blitt forsket mindre på hvordan ledere på ulike nivåer jobber for å bygge slike

Fagfellevurdert

«Jeg savner barnet mitt». Møter mellom somaliske mødre og barnehagen

Hvordan kan ansatte i norske barnehager bidra til inkludering i samfunnet? I denne artikkelen drøftes ulike tilnærminger som barnehageansatte kan anvende for på en god måte å legge til rette for

Engelsk — Fagfellevurdert

Barnehagepraksis: Andregjørende sosialisering av minoritetsforeldre?

Barnehager er institusjoner med egne normer og rutiner. Når man som forelder har barn i barnehagen sosialiseres man inn i den lokale kulturen i barnehagen. Hvordan foregår slike prosesser, og har

Engelsk — Fagfellevurdert

Den doble meningsdannelsen av begrepet Kulturellt mangfold i lærerutdannerdiskurser

Kulturelt mangfold anses å være en viktig del av vestlige utdanningssystemer. Hvordan blir kulturelt mangfold forstått i praksis?

Fagfellevurdert

Fortellinger om 1814: Forestillingen om det eksepsjonelle norske demokrati

Det at viktig å anerkjenne at minoriteter til ulike tider har blitt utsatt for kontroll, overgrep og eksklusjon av den norske stat. Disse historiene har også vært med å forme dagens samfunn. Dersom