Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (4)
  • Profesjonsforskning (3)
  • Psykisk helse (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Overgrep (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Stress (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Norsk sosiologisk tidsskrift (6)

Artikkelforfatter

  • Anders Bakken (2)
  • Aina Landsverk Hagen (1)
  • Dawit Shawel Abebe (1)
  • Lars Roar Frøyland (1)
  • Marit Ursin (1)
  • Patrick Lie Andersen (1)
  • Selma Therese Lyng (1)
  • Silje Andresen (1)
  • Tilmann von Soest (1)
  • Willy Pedersen (1)
Fagfellevurdert

Konflikt mellom dannelse og kompetansemål

Denne artikkelen handler om hvilke betydninger læreplaner, elevsammensetning og organisering av skolehverdagen har for læreres skjønnsvurderinger når de underviser i temaer som kan oppleves som kontroversielle.

Publisert: 07.09.2020 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift 03 / 2020 (Volum 4)
Fagfellevurdert

Mer bruk av cannabis blant Oslo-ungdom: Hvem er i risikosonen?

Denne artikkelen viser at det er ungdom med en opphoping av psykososiale problemer som utgjør den viktigste rekrutteringsbasen for bruk av cannabis. Dette gjelder spesielt de yngste cannabisbrukerne. Effektive skolebaserte forebyggende tiltak bør derfor særlig være rettet inn mot slike elevgrupper.

Publisert: 19.12.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift 6/2019
Fagfellevurdert

Hva de snakker om når de snakker om stress

Hva utløser stress og hvordan håndterer ungdommer stresset de opplever i sin hverdag? I denne artikkelen belyses disse spørsmålene ved hjelp av kvalitative og kvantitative data.

Publisert: 10.04.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift 2/2019
Fagfellevurdert

Rekkefølgeeffekter i spørreundersøkelser blant ungdom - Resultater fra et split-ballot-eksperiment

Har rekkefølgen på svaralternativene i spørreskjemaer betydning for omfanget av psykiske helseplager som måle? Varierer eventuelle rekkefølgeeffekter mellom respondenter med ulike kjennetegn, som kjønn, alder, skolekarakterer og hvor lang tid de bruker på undersøkelsen?

Publisert: 24.01.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift 1/19
Omtale

Barn og unges deltakelse i forskning: Muligheter og utfordringer

Forskning på barn og unge innebærer spesifikke utfordringer og muligheter. Noen av dem illustreres tydelig i den følgende feltfortellingen, fra et prosjekt der en av oss deltok i forskerteamet.

Publisert: 17.01.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift Norsk sosiologisk tidsskrift 1/19
Fagfellevurdert

Gatebarnet som offer og helt - En kritisk gjennomgang av den metodologiske utviklingen i den tverrfaglige barne- og barndomsforskningen

Siden etableringen av den tverrfaglige barne- og barndomsforskningen (Childhood Studies) på 1990-tallet anerkjenner stadig flere samfunnsvitenskapelige forskere barn som kompetente aktører, som selv vet best om sin egen hverdag, opplevelser og handlinger. Dette har ført til en enorm økning i forskningsprosjekter som i ulik grad og på ulike måter inkluderer og involverer barn.

Publisert: 17.01.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift 1/19
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo