Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (18)
  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (7)
  • Autisme (4)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Skolevegring (4)
  • Utviklingsforstyrrelser (4)
  • ADD/ADHD (3)
  • Mobbing (3)
  • Overgrep (3)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Atferd (2)
  • Barnetrinn (2)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Høytpresterende elever (2)
  • Motivasjon (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Stress (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • FAS (Faglig Administrativt Støttesystem) (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)
  • Likestilling, kjønn og seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (23)

Artikkelforfatter

  • Marie-Lisbet Amundsen (8)
  • Beate Heide (2)
  • Børge Skåland (2)
  • Geir Møller (2)
  • Jørgen Smedsrud (2)
  • Nils Kaland (2)
  • Anne Grethe Mjøberg (1)
  • Anne Hilde Lystad (1)
  • Anne Inger Helmen Borge (1)
  • Bengt Haugseth (1)
  • Bård Yngve Gullvik (1)
  • Camilla Askevold Særsten (1)
  • Charlotte Rosenberg (1)
  • Inger Kjersti Lindvig (1)
  • Jostein Kleiveland (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Lars Opdal (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
  • Mona Bekkhus (1)
  • Ove Pedersen (1)
  • Per Einar Garmannslund (1)
  • Rina Nicolaisen (1)
  • Ruud van Geel (1)
  • Sigrun Wessel Svenkerud (1)
  • Stål Bjørkly (1)
  • Synne Skaret (1)
Fagfellevurdert

Skolens møte med elever som strever med skolevegring

Hvordan opplever lærere at skolen møter elever som strever med skolevegring? Artikkelen er basert på intervjuer med lærere i barne- og ungdomstrinnet fra seks fylker i Norge høsten 2019. Funnene viser at det ofte ikke skilles mellom skulk og skolevegring, noe som får konsekvenser for hvordan lærerne møter elever som engster seg for å gå på skolen.

Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2020
Fagfellevurdert

Hva mener kvinner med minoritetsbakgrunn kan være årsaken til at deres sønner ikke lykkes like godt som døtrene i utdanningssystemet?

Studien er basert på dybdeintervju av femten kvinner med minoritetsbakgrunn gjennomført over en periode på to år. Kvinnene er mellom 36 og 49 år, og alle har en datter og en sønn som er elever i grunnskolen eller videregående skole.

Publisert: 02.03.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2021
Fagfellevurdert

Autismespektertilstand og terapeutisk riding – en oversiktsartikkel

Eksperimentelle studier av intervensjoner med terapeutisk ridning indikerer at dyrene kan ha en unik evne som emosjonelle og sosiale katalysatorer overfor barn og ungdom med en autismespektertilstand.

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2020
Fagfellevurdert

Når søsken har autismespekterforstyrrelse

Hensikten med denne studien var å få innsikt i hvordan hverdag og oppvekst oppleves når man er søsken til et barn med autismespekterforstyrrelse (ASF). Denne studien fant at søsken til barn med ASF rapportere hovedsakelig gode relasjoner til sine søsken.

Publisert: 04.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2020
Fagartikkel

Hvordan utvikle kritisk bevissthet?

Hvordan kan man implementere kritisk pedagogikk og kritisk tenkning i musikkfaget i skole og lærerutdanning? Hvordan kan elever og lærerstudenter få mulighet til å påvirke egen skolehverdag, løse faglige problemer, være skapende, bli selvstendige og styrket i troen på egen mestring?

Publisert: 03.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019
Fagfellevurdert

Skolens evne til å ivareta krenkede lærere

Det har i de senere år vært mye i media om lærere som har vært utsatt for vold. Denne artikkelen vil ta opp hvordan krenkede pedagoger ivaretas, eller kan ivaretas i skolen som organisasjon, og foreslå mulige tiltak som kan styrke lærernes trygghet og trivsel i skolehverdagen.

Publisert: 28.01.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2020
Fagfellevurdert

Psykisk helse som tema i PPU-utdanningen

I artikkelen drøftes hvordan styrking av lærerkompetansen i skolen kan bidra til å ivareta og styrke barn og unges psykiske helse. Dette drøftes med bakgrunn i en pågående pilotstudie om psykisk helse som tema i skolen og på Praktisk-pedagogisk utdanning.

Publisert: 22.01.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2019
Fagfellevurdert

Hvordan opplever foresatte til elever som strever med skolevegring møtet med skole og hjelpeapparat?

Denne artikkelen setter søkelyset på hvordan de foresatte til barn med skolevegring opplever hjelpeapparatet.

Publisert: 22.01.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2020
Fagfellevurdert

Betydning av skolerelaterte faktorer og mobbing for elever som strever med skolevegring

Når elever opplever skolemiljøet som så utrygt at de engster seg for å være der, får det som regel alvorlige konsekvenser for de det gjelder, både med tanke på psykisk helse og risiko for frafall i videregående utdanning.

Publisert: 10.12.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2020
Fagfellevurdert

Betydning av sosial sjenanse i barndommen

Denne artikkelen presenterer noe av den forskningen som er gjort på sosial sjenanse. Hva er sosial sjenanse, hvilke faktorer spiller inn i utviklingen av sosial sjenanse, og hvilke eventuelle følger kan det ha for individet?

Publisert: 09.12.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019
Fagfellevurdert

Roller og relasjoner: PP-rådgiveren mellom sakkyndig ekspert og skoleutvikler

I artikkelen drøftes forholdet mellom PP-rådgivernes oppgaver som sakkyndig utreder av enkeltsaker og som organisasjons- og kompetanseutvikler av skole og barnehage.

Publisert: 02.12.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2019
Fagartikkel

Når skolen svikter

Hvordan opplever foreldre til barn som har vært hjemme fra skolen flere år møtet med skolen? Denne artikkelen viser at de foresatte opplever at skolen legger ansvaret på dem, og at det stilles spørsmål ved deres omsorgsevne.

Publisert: 15.10.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen
Fagfellevurdert

En kort oversikt over studenter med en autismespekterdiagnose (ASD) i høyere utdanning: Utfordringer og muligheter

En del ungdom med en høyt-fungerende autismespekterdiagnose (ASD) har rimelig gode forutsetninger for å gjennomføre studier på universiteters- og høgskolenivå. I de kommende årene kan universiteter og høgskoler internasjonalt forventes å motta et økt antall studenter med ASD, men også studenter med samspillproblemer, men som tidligere ikke har blitt utredet med henblikk på en autistisk tilstand. Forskning viser at støttefunksjoner på campus er nødvendige for å hjelpe disse studentene gjennom studieløpet.

Publisert: 27.08.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2020
Fagartikkel

Skolens ansvar for – og elevens rett til et trygt og godt læringsmiljø

Skolens ansvar har historisk sett vært knyttet til undervisning i fag som norsk, engelsk og matematikk. De siste skolereformene har gitt skolen nye oppgaver. I tillegg til det faglige, har skolen fått ansvar for elevenes skolemiljø og trivsel på skolen 1. Skolens ansvar omfatter også elevenes skolevei og friminuttene.

Publisert: 15.05.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen Psykologi i kommunen 2/2019
Fagartikkel

Fortell meg hvem du omgås...

Denne artikkelen setter fokus på "annerledesbarna". Disse barna er sårbare for å oppleve negativ relasjonell speiling og utstøting fordi de skiller seg ut fra omgivelsene på en måte som oppleves negativt.

Publisert: 03.04.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen
Fagartikkel

AD/HD –beskrivelse av diagnose og eksempler på tiltak for elever i grunnskolen

Barn i den norske enhetsskolen har rett på en tilpasset, likeverdig og inkluderende opplæring. Dette er ledestjerner som i seg selv er vanskelig å oppnå, men når barn og unge har en utfordring eller diagnose, bør tiltak som iverksettes springe ut fra kompetanse om det enkelte barn og deres behov. Barn og unge med diagnosen AH/HD er ulike, men enkelte kan ha behov for særskilt tilrettelegging for at de skal få en tilpasset, likeverdig og inkluderende opplæring. Faglige og sosiale tiltak kan derfor være avgjørende for deres livskvalitet og læring.

Publisert: 14.02.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen
Fagfellevurdert

Skolerelaterte faktorer knyttet til psykisk stress og uro hos elever i ungdomstrinnet

Mange unge sliter med psykiske vansker. Omfanget av slike lidelser øker, spesielt blant jenter. Er det mulig å finne noen skolerelaterte faktorer som kan knyttes opp til økende stress og uro blant unge  i skolen?

Publisert: 01.12.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/18
Fagfellevurdert

Læreres behov for å bli ivaretatt når elever truer med og bruker vold

Denne artikkelen ønsker å identifisere og synliggjøre aktører rundt voldsutsatte lærere og få belyst læreres sårbare stilling i skolen.

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2018
Fagfellevurdert

Psykisk helse på timeplanen – kva meiner elevane

Det har vore mykje fokus på å få psykisk helse på timeplanen for elevar i grunnskulen. Kva meinar ungdomar i skulen om slike tiltak?

Publisert: 06.10.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2018
Fagfellevurdert

Forsering og akselerasjon for evnerike elever: Det dårligste av de beste alternativene

Å flytte evnerike barn i høyere klassetrinn, kalles forsering. Dette er ikke god løsning for alle evnerike barn. Lærerne må trenes i å observere kjennetegn utover skoleprestasjoner, som kompleksitet, akselerasjon, berikelse og individuelle ferdigheter/interesser.

Publisert: 17.07.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2018
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo