Fagfellevurdert Digital lesing som kjønnet ferdighet – om betydningen av kjønn og sosial klasse i kortrapportene om PISA 2009 og ePIRLS 2016 Stoltenberg-rapporten (NOU 2019: 3) satte for alvor kjønnsforskjeller i skolen på dagsordenen. Spørsmålet er imidlertid hvordan kjønn diskursivt blir konstruert og fortolket i rapporter om prestasjoner i skolen. Det er også viktig å spørre hvorfor kjønn gjerne blir tolket som den viktigste forskjellskapende faktoren. Hvorfor blir ikke sosial klasse – en variabel som også kan ha innflytelse på elevers prestasjoner – viet større plass? Publisert: 14.09.2023 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 46) 3-4/2022
Fagfellevurdert «– Det er lett å se hvilke kjønn reklamer er ment for. Det er ikke noe mellomting»: En studie av ungdoms fortolkning av kjønn i reklame på sosiale medier Hvordan fortolker ungdom kjønn i markedsføring på sosiale medier? Publisert: 23.03.2022 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Årg. 45) 2-2/2021
Fagfellevurdert Prosessuell interseksjonalitet: gutter, posisjoner og prosesser Denne artikkelen ser på gutters problemer i skolen i lys av prosessuell interseksjonell teori. Publisert: 24.08.2020 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking 02 / 2020 (Volum 44)
Fagfellevurdert Hva jenter må vite: Kristiane Skjerve, Sundhetslæren og jenters seksualitet Denne artikkelen ser nærmere på hvordan Kristiane Skjerves bok "Sundhetslære for unge kvinder" fra 1916 har spilt en rolle i utviklingen av skolens tilnærming til ungdomstid og seksualitet. Publisert: 19.11.2018 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking 04 / 2018
Fagfellevurdert Guttepanikk og jentepress – paradokser og kunnskapskrise Gutter fremstilles ofte som skoletaperne i dagens utdanningssystem. I denne artikkelen ser vi på noen av hovedtemaene i debatten rundt kjønn og skole, samt hvilke konsekvenser denne kan ha for guttene og jentene i skolen. Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking 01-02/2018