Artikkel Spider-Man, rykter og kjendiser kan gi aha-opplevelser i klasserommet Med de rette grepene kan læreren gjøre selv de merkeligste elev-innspill til gull for læring. Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Å bli noe samfunnet ikke er - bærekraftig utvikling som et danningsparadoks Hvordan kan barn og unge dannes til bærekraftige medborgere, i et samfunn som ikke er bærekraftig? Publisert: 24.08.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg Hvordan skaper utdanningsteknologi et hierarki mellom lærere? Kompetansen til de som fremmer innovativ teknologibruk i klasserommet er ofte i tråd med kommersielle interesser. Publisert: 22.08.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel Slik kan elever lære kritisk tenkning Barn og unges hverdag preges av rask informasjonsflyt. Når lærere skal bruke nyheter i arbeidet med kritisk tenking er det viktig at de trekker veksler på elevenes egne erfaringer. Publisert: 16.08.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Derfor er det viktig at barnehagene får påvirke forskningen – SELMA er et eksempel på et prosjekt hvor det er et sterkt ønske om å få til samarbeid og medvirkning i alle ledd. På Arendalsuka skal vi fortelle hvorfor det har vært så viktig for oss og samtidig diskutere hva som kan være utfordringene, sier prosjektleder Ingunn Størksen. Publisert: 15.08.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Mennesker med funksjonsnedsettelser i lærebøkene I en inkluderende skole bør mennesker med funksjonsnedsettelser også være synlige i lærebøkene. Likevel er denne gruppa svakt representert når man for eksempel sammenligner med etniske minoriteter. Et utvalg lærebokforfattere er blitt spurt om hvorfor det er slik. Publisert: 30.05.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Fagfellevurdert Vil læreplanen bidra til danning av elevane? Med innføringa av dei tre tverrfaglege temaa set Kunnskapsløftet 2020 danningsoppdraget i samanheng med dei store utfordringane vi som samfunn står overfor. Det er eit viktig grep i læreplanen, men det må følgjast opp med å gje danningsoppdraget eit meir definert innhald. Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Artikkel Natur- og klimakrisen: Oslo-elever inn i tretti bedrifter for å studere klimarisiko Ved å kople nitti samfunnsøkonomi-elever sammen med to klimaforskere, tretti bedrifter, et innovasjonsdistrikt, Finans Norge og et bibliotek håper Alfredo Jornet Gil å støtte lokale krefter i å endre vanene våre i bærekraftig retning. Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Helt ærlig! Demokrati- og medborgerskapsundervisningens muligheter og utfordringer Opplæring i demokrati og medborgerskap skal skje gjennom undervisning «om», «for» og «gjennom» demokratiet. Hvordan dette skal skje, sier imidlertid ikke fagfornyelsen så mye om. Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Kronikk Ungdomskultur har i for stor grad fått et problemstempel. Vi må slippe den inn i skolen DEBATT: Gaming og popmusikk kan utvide trange pensumrammer i undervisningen. Publisert: 25.04.2022 Hentet fra forskning.no
Podcast Podkast: Klimastreikende elever og skolen: hvordan undervise i bærekraft? Greta Thunberg startet klimastreiken i skolen og elever fra hele verden har krevd politisk handling gjennom skolestreik. Hvordan kan skolen møte dette? Og hva betyr det for hvordan skolen skal undervise i bærekraft, nå som bærekraft er del av de nye læreplanene i skolen? Publisert: 05.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen Digital teknologi er en integrert del av de fleste barnehagebarns hverdagsliv i Norge i dag, men det kan se ut som barnehagebarn har mest erfaring med medieprodukter og medieinnhold laget av andre. Publisert: 28.03.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022