Fagfellevurdert Kritikk i samfunnskunnskap: rettkomne og bandlagde elevar. Ein kvalitativ studie av klasseskilje på ein vidaregåande skule Kva betyding har klassebakgrunn for tileigning av ferdigheiter i kritisk tenking i samfunnskunnskapsundervising? Studien søker å gje eit bidrag til norsk forsking som har vist at sosial klasse har betyding for unges utdanning, men som ikkje har gått nærmare inn på skulekonteksten i særskilde fag. Publisert: 12.11.2021 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift Vol. 5, 5/2021
Fagartikkel Kjerneelementene – det virkelig nye i fagfornyelsen Innføringen av kjerneelementer i fagfornyelsen innebærer at lærere nå må planlegge undervisning på en annen måte enn de har gjort tidligere. Muligheten til å se helheten blir bedre, men mange vil kunne oppleve overgangen som krevende. Publisert: 14.10.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Podcast Podkast: 10 år etter 22.juli: Hvordan undervise barn og unge om temaet? 22. juli-terroren er nå en del av læreplanene i skolen. Men undervisningen vet vi overraskende lite om. Lærere og skoleklasser har mulighet til å utvide undervisningstilbudet ved å dra til Læringssenteret på Utøya. Publisert: 04.08.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Tema: Paulo Freires 100-års jubileum I år ville "frigjøringspedagogikkens far" Paulo Freire blitt 100 år. Vi markerer dette med en egen temaside om denne viktige pedagogiske filosofen. Publisert: 07.06.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Engelsk — Fagfellevurdert Combining time and space: An organizing concept for narratives in history teaching Med den hensikt å konstruere historiske narrativ i et undervisningsinnhold, trenger lærere tilgang til tankebegreper. Denne artikkelen undersøker, i historieundervisning i svensk videregående skole, hvordan ulike kombinasjoner av tid og rom kan utgjøre slike tankebegreper. Publisert: 28.04.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 1/2021
Artikkel Begreper skaper holdninger – derfor bør dårlige ord forbedres Vi kan ikke bare godta ord som virker undertrykkende eller ekskluderende, mener filosof Joey Pollock. Men når man skal endre begreper, må det skje med de riktige moralske begrunnelsene. Publisert: 23.04.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Lærerrommet: Ytringsfrihet, hvorfor er det vanskelig? Hvordan skal ytringsfrihet formidles i klasserommet eller et annet sted? Skal en lærer uansett utfordre elevene? Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Demokratiet, teknologien og skolen Det nye samfunnsfaget for videregående mangler en klar kobling mellom teknologi og demokrati. Dette er problematisk i et samfunn der vi i stadig større grad blir påvirket gjennom individuelt tilpasset informasjon og desinformasjon. Publisert: 12.03.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Artikkel Hvordan få unge til å delta mer i demokratiet? Skoleelever lærer mye fakta om demokratiet, men det er ikke avgjørende for at unge deltar i demokratiet. Publisert: 09.03.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Å lære naboens språk har alltid vært vanlig på Balkan Barnebytte og obligatorisk undervisning i minoritetsspråk er bare noe av det østeuropeere har gjort for å trosse ideen om én nasjon – ett språk. Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Eksplosiv interesse for svartedauden I pandemiåret 2020 fauk lesartala til Store norske leksikon i vêret. Artiklane om korona er bland dei mest lesne USN-artiklane, men det er historieprofessor Ole Georg Moseng sin artikkel om svartedauden som har høgst lesertal. Publisert: 13.01.2021 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel Urfolksperspektiver i fagfornyelsen – arbeid med kompetansemål i klasserommet Nye læreplaner gir nye muligheter, og stiller samtidig krav om faglig oppdatering hos lærerne. Læreplanen blir her fortolket, og supplert med en rekke gode kilder til bruk i undervisningen om urfolk – innenfor ulike fag. Publisert: 04.12.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020