Forskningsnotat Effekter av fysisk aktiv undervisning på elevers læringsutbytte og læringsglede Fysisk aktivitet i klasserommet er antatt å henge positivt sammen med elevenes læringsutbytte. Likevel har ikke skolesystemer lyktes i å innføre fysisk aktivitet i undervisningssammenheng. Målet med denne studien er å anslå virkningen fysisk aktive undervisningsøkter har på elevers læring og læringsglede sammenlignet med tradisjonell, stillesittende undervisning. Publisert: 13.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Økt BMI kommer før usunn spiseatferd hos barn i skolealder Noen barn tyr til mat som trøst, eller spiser mer av andre grunner. Men sammenhengen mellom antatt fedmefremmende spiseatferd og høy BMI er kanskje ikke som du tror. Publisert: 06.09.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Unge kreftoverlevende strever, men forteller sjelden om det Ny forskning ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, avdekker nye perspektiver på kreftoverlevelse. – Opplevelser relatert til å overleve kreft handler om mye mer enn det medisinske, sier forsker. Publisert: 22.08.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Effekt og betydning av helsesykepleier i skolen – et randomisert eksperiment I et forskningsprosjekt fikk tolv kommuner over en toårsperiode tilført et halvt årsverk ekstra helsesykepleierressurs. Studien viste at det er vanskelig å finne kvantitative målbare effekter, mens resultater fra den kvalitative studien viste til helsesykepleier som en viktig samarbeidspartner. Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Blogg Robuste barn vokser på (og i) trær! Det krever robusthet, det her livet! Robusthet er styrke og samtidig å kjenne sin begrensning. Det er å lære å si ja, og nei. Robusthet er å reise seg igjen, etter å ha falt. Publisert: 11.03.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk Den glemte minoriteten Inkludering handler om å være regnet med og bli sett. En studie fra Høgskolen i Østfold viser at knapt halvparten av bøkene i norske lærebøker for 5.–10. klassetrinn hadde med noe om funksjonshemning. Publisert: 10.12.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Ungdommers meldinger til barnevernet er lite synlige Barnevernet ser på ungdommer som passive mottakere av hjelp. Ungdommene selv mener de tar en aktiv rolle i sitt eget liv. Misforholdet kan skape utfordringer, ifølge ny doktorgrad. Publisert: 23.11.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Hva betyr oppvekstforhold for utvikling av fedme og hjerte- og karsykdommer? Både oppvekstforhold og gener påvirker risikoen for fedme og hjerte- og karsykdommer, viser en ny studie. Publisert: 10.11.2021 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Artikkel Oslo-ungdom ble særlig hardt rammet av pandemien Ung i Oslo 2021: Pandemien har vært mer krevende for unge i Oslo enn for unge i resten av landet. Likevel fortalte det store flertallet at de hadde det bra ett år etter at pandemien kom til Norge. Publisert: 21.10.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Ingenting i veien for at lærere eller elever bruker munnbind i skolen Fagartikkel: Fra et språkvitenskapelig standpunkt er det ikke noe i veien for at lærere eller elever bruker munnbind i skolen. Publisert: 09.09.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Artikkel Korona-nedstengingen har rammet familier med funksjonshemmede barn hardt Myndighetene har snakket høyt om å ivareta de sårbare barna under pandemien, men kan se ut til å ha gjort det stikk motsatte, ifølge ny forskning. Publisert: 31.08.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Gutters problemer med kropp og spising må tas alvorlig Det har vært forsket mye mer på spiseproblemer hos jenter enn hos gutter. Symptomene er forskjellige, og kroppene er forskjellige. – Å måle BMI passer ikke så godt for å fange opp problemer hos gutter, sier NTNU-forsker Farzaneh Saeedzadeh Sardahaee. Publisert: 11.06.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn