Fagartikkel Den helhetlige selvregulerte yrkesutøver Selvregulering, ansvar for seg selv, selvregulert læring og ansvar for egen læring er begrep som ofte brukes i sammenhenger der læring skjer. Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Yrke 1/2024
Artikkel Elevers engasjement varierer fra time til time – Engasjement er ikke en gitt egenskap hos elever og kan påvirkes av blant annet omgivelsene og interaksjoner med læreren, sier stipendiat Ella Bjerga Pettersen som undersøker elevers engasjement i sin doktorgrad. Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Gratis skulemat bidrog positivt til miljøet på skulen Samhaldet styrka seg da elevane fekk gratis måltid på skulen. Publisert: 27.05.2024 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Ensomme elever har økt sjanse for frafall Elever som er ensomme på videregående skole, har større sjanse for å falle fra og ikke fullføre utdanningen, viser ny forskning. Publisert: 16.05.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet Overgangen fra skole til arbeidsliv er en særdeles sårbar fase for unge voksne med utviklingshemming, og mange blir stående utenfor arbeidslivet. Jobbspesialister har en særegen posisjon i denne overgangen. Publisert: 15.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Artikkel – Det er ikke lek om vi må leke Er lærerstyrt lek egentlig lek? Det syns ikke nødvendigvis skolestarterne. Mer frilek i skolen vil kunne styrke klassemiljøet og fellesskapet, mener forsker. Publisert: 24.04.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert Skolevegring og «flukt» fra den offentlige skolen Er den offentlige skolen som en inkluderende arena i ferd med å forvitre når betingelsene for tilpasset opplæring og spesialundervisning svekkes? Publisert: 22.04.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Podcast Hva er egentlig dysleksi? Etter 17 episoder i en podkast om spesialpedagogikk, syntes vi det var på høy tid å lage en episode om dysleksi. Sammen med en professor fra UiO og en logoped fra Statped, tar vi et dypdykk i et av de mest sentrale temaene innen spesialpedagogikken. Publisert: 15.04.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel Mestringskurs mot depresjon reduserer ønsket om å droppe ut av skolen Et voksende problem i samfunnet er at mange unge sliter med depresjoner. Forskere kan ha funnet et tiltak som forebygger og reduserer depresjon som igjen gjør at ungdommen ønsker å fullføre VGS i større grad. Publisert: 12.04.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel God selvregulering hos barn kan avgjøre hvilke liv de får God selvregulering kan ikke bare gjøre hverdagen bedre for barna. Det kan også ha noe å si for hvordan det går med dem resten av livet. Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Hvordan kvaliteten på undervisningen kan bidra til større likeverd i skolen Yngre elever er stort sett godt motivert for å lære matematikk, men i løpet av ungdomsskolen svekkes denne motivasjonen betydelig. Det er særlig elever fra familier med lav sosioøkonomisk status som mister interessen. Gode undervisningsopplegg kan bidra til å motvirke denne tendensen. Publisert: 02.04.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Fagfellevurdert «Tenk deg at du balanserer på en line»: Unges fortellinger om å få til skolen når de bor i barnevernsinstitusjon Unges erfaringer med å mestre og fullføre skolegang når de bor i barnevernsinstitusjoner, har i stor grad gått under radaren i forskning om barnevernsbarns skoledeltakelse. Publisert: 22.03.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 2-3/2023