Fagfellevurdert Utjevningspolitiske problem og paradoks i fagfornyelsen Stortingsmeldinger gir uttrykk for politiske mål og intensjoner som bidrar til å etablere en politisk virkelighetsforståelse som igjen bidrar til å ramme inn profesjonsaktørenes handlingsrom. Hvilke diskurser og problemer i stortingsmeldinger tilknyttet fagfornyelsen ligger til grunn for målet om sosial utjevning? Publisert: 08.11.2023 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 7) 3/2023
Fagfellevurdert Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt Å fremme kritisk tenkning er en viktig del av skolens mandat. Det aksentueres i læreplanverket Kunnskapsløftet 2020. Men hvis kritisk tenkning også innebærer systemkritikk, i hvor stor grad er det mulig å praktisere den innenfor skolens rammer? Publisert: 07.01.2022 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 5) 5/2021