Kronikk Lærarane manglar autoritet. Kan coaching være løysinga? DEBATT: Trass i initiativ frå politikarar gjennom fire ti-år i form av tallause nasjonale, regionale og lokale satsingar for å støtte læraren sitt leiarskap i klasserommet, har vi ikkje lykkast godt nok. Publisert: 19.09.2024 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Profesjonsutøvelse i et komplekst juridisk landskap – hvordan tekster kan bidra i forvaltninga Større krav til dokumentasjon og rettsliggjøring av skolen gjør at lærere må utvikle sine kunnskaper om regelverket. Det innebærer også at den tekstlige formidlinga må være så klar at den lett kan forstås. Publisert: 19.06.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel Skoleledelse – koronakrisen som innovasjon i norsk skole Skoleledere har under koronaepidemien fått erfaring med å lede en skole i en periode med brå og uforutsigbare endringer. Dette kan man trekke veksler på når skolen etter hvert skal tilbake til normal drift. Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Forskningskafe Forskningskafe: Trond H. Johansen om læringsmiljø og relasjonskompetanse Hvordan jobber du relasjonskompetent som lærer, som del av et kollegium og som skoleleder? Publisert: 17.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Videreutdanning til lærerspesialist - Om å bli profet i eget land En lærerspesialist skal være faglig oppdatert og bidra til økt kompetanse på egen skole. Men ikke alle er like komfortable med å ha rollen både som kollega og veileder. Derfor har man ønsket å finne ut hvordan lærerspesialistene kan styrkes i rollen sin som endringsagenter på skolene. Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel Sjanseløs mot mobbing uten kompetente voksne Voksne må være bevisst hvilken forståelse og holdning de møter barn med og hvordan de tolker deres atferd. Publisert: 27.05.2017 Hentet fra Statped
Artikkel Kartlegging av prosjektet «Bedre læringsmiljø» Hvordan gikk det med skolene som deltok i «Bedre læringsmiljøsatsingen»? Ved hjelp av en spørreundersøkelse ønsket Utdanningsdirektoratet å kartlegge hvordan de opplevde satsingen. Publisert: 16.07.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet