Artikkel – Gymlærere må slutte å dele inn i gutte- og jentelag Elever som ikke kjenner seg igjen i kategoriene gutt og jente opplever frykt og utenforskap i kroppsøvingsfaget. – Problemene starter i garderoben, sier lærer og forsker Runa Næss Korshavn. Publisert: 21.03.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Blogg Guttastemning i gym Etter et unntaksår i 2021 hvor jentene fikk bedre karakterer enn guttene i gym , er gutta tilbake på karaktertoppen i 2022. Publisert: 10.02.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel Flere jenter enn gutter slutter i ungdomsidretten En fersk doktoravhandling viser hvordan nye trender i samfunnet påvirker gutter og jenters frafall i den organiserte idretten ulikt. Publisert: 12.09.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Guttespillere og jentespillere får ulike muligheter i fotballen – Dette kan gi konsekvenser langt utover toppidretten, sier Marlene Persson som har skrevet doktoravhandling om temaet. Publisert: 07.09.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Én bestemt egenskap gjør gutter best i fotball Lidenskapen avgjør om du blir den aller beste blant de beste. Publisert: 05.04.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Gutter gamer, jenter snapper Hvordan unge gutter og jenter tilbringer fritida si, er ikke så ulikt på overflaten. Men barn og unges fritid er svært kjønnsdelt likevel, viser forskning. Publisert: 20.11.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Færre jenter med innvandrerbakgrunn deltar i idrett Foreldre prioriterer guttene når de skal betale for idrettsaktiviteter. Forskere etterlyser flere lavterskeltilbud og tiltak som kan møte ulike kulturelle og økonomiske behov. Publisert: 10.05.2019 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Kidsa klarer fint å dusje nakne sammen etter gymtimen Hysteriske debatter om unge som sliter med nakendusjing overdriver, mener forskere. Å dusje naken etter gymtimen er uproblematisk for langt de fleste. Publisert: 16.03.2017 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagfellevurdert Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Både kjønn og seksuell legning kan påvirke opplevelsen av kroppsøvingstimen og garderobesituasjonen negativt, men kroppsøvingsfaget kan også være en viktig arena i kampen mot stereotypier som omhandler kjønn eller seksuell legning. Publisert: 29.12.2014 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Vol. 14, 2/2014