Fagartikkel Mye av den utagerende atferden hos elever kommer av mangel på inkludering og tilpasset undervisning I denne artikkelen blir det drøftet hva som kan være grunnen til at det virker som om vold i skolen er et økende problem, og hva vi kan gjøre for å forebygge at elever utagerer. Publisert: 17.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Artikkel Forebygging av skolesegregering i Oslo Grunnskolene i Oslo er forholdsvis sterkt segregert sosialt, etnisk og økonomisk sammenlignet med andre byer i Europa. Forskere og myndigheter samarbeider for å gjøre noe med dette. Publisert: 07.02.2023 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Podcast Lærerrommet: Flere elever er i spesialskoler og -klasser, hvorfor? Svikter skolen på inkludering når det faglige trykket øker? Eller er alternative opplæringsarenaer en hjelp for elever som det ikke funker for i en vanlig klasse, av ulike årsaker? Publisert: 23.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet