Artikkel Lærere etterlyser mer opplæring om nettmobbing Lærere anerkjenner at nettmobbing er et problem i skolen, men føler seg dårlig forberedt til å adressere problemet. De etterlyser bedre retningslinjer og spesifikk opplæring. Publisert: 10.11.2021 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast Lærerrommet: Ghosting og digital mobbing, hvordan rammer det? Hva kjennetegner mobbing, trakassering og såkalt ghosting på nett? Hva vet vi om hvordan barn og ungdom som utsettes har det og får det? Publisert: 11.10.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Hvordan føles det å bli mobbet 24 timer i døgnet? Mellom 50 til 90 prosent av dem som blir mobbet digitalt, blir også mobbet tradisjonelt. – Vi har en gruppe elever som aldri får fred, sier forsker. Publisert: 02.02.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Når mobbingen kan foregå 24 timer i døgnet – Bruken av digitale medier kan blant annet føre til at mobbingen får et mye større publikum enn i skolegården, sier Ida Sjursø. Hun er en av deltagerne under Forsker Grand Prix 2020. Publisert: 07.09.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast Lærerrommet: Netthets og sjikane Hvordan kan lærere hjelpe elever til å håndtere netthat og - trusler? Hør på Lærerrommets episode 13. Publisert: 01.08.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Det fordomsfulle språket Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring. Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Lærerrommet episode 12: Unge, digitale liv Hva vet vi om den digitale hverdagen til barn og unge? Hvor mange opplever sjikane og mobbing Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast Lærerrommet episode 13 Hvordan håndtere netthets og sjikane? Hva er egentlig netthets og hvordan kan lærere og skole hjelpe elever til å håndtere dette? Og kan lærere nok om dette? Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Hva er mobbing og trakassering? Og hvordan påvirker mobbing, også den digitale, elevenes livskvalitet og skolefaglige prestasjoner? Det har Gunstein Egeberg levert sin doktoravhandling om. Publisert: 30.03.2017 Hentet fra Senter for IKT i utdanningen
Artikkel Barn og nye medier Nye medier er langt fra så farlige for barn som vi ofte tror, viser Elisabeth Staksruds forskning. Hun har bidratt til å endre EUs policy på området, og med det hverdagspraksisen i millioner av europeiske hjem. Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo