Artikkel Lekser – hva bør skolen tenke på? Det er ingen krav om at skolen skal gi elevene lekser. Når skolen gir lekser, skal innholdet bidra til elevenes læring og knyttes til det de lærer på skolen. Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel – Vi må begynne å tenke helt nytt om lekser Norsk skole skal i prinsippet gi like muligheter til alle, men lekser kan vise seg å ha motsatt effekt. OsloMet-forsker mener det er på høy tid å ta en ny leksedebatt. Publisert: 23.06.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Forskningskafe Elev-vennlig undervisning (video) Hva er en elev-vennlig skole og er norsk skole elev-vennlig? Hvor mye handlingsrom har lærerne innenfor rammene av metodeansvaret? I denne innledningen diskuterer lektor Simen Spurkland norsk skole i lys av disse spørsmålene samt dagens leksepraksis i skolen. Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk Fire kjennetegn på en leksebevisst skole – En leksebevisst skole kan være det samme som en leksefri skole, skriver førsteamanuensis Kjersti Lien Holte i denne kronikken. Publisert: 20.03.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel - De slapper av i timene Bruk av arbeidsplaner gjør at mye skolefaglig tid ikke blir brukt til læring, men til andre ting. Publisert: 09.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Læringsmålene i skolen trenger ikke være meningsløse Slik hindrer vi at de blir enda et innholdsløst og uforståelig ritual i skolehverdagen. Publisert: 08.02.2017 Hentet fra forskning.no