Fagartikkel Kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter Resultatene fra PISA, PIRLS og Nasjonale prøver i lesing viser kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter. Selv om forskjellene varierer noe i størrelse i de ulike undersøkelsene, så er de helt konsekvente. Publisert: 23.11.2016 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Å lære om å lære i barnehagen Barnehagealderen er en svært læringsintensiv alder. Noen av læringsprosessen foregår nesten automatisk, mens andre krever større bevissthet. Hvordan kan de voksne i barnehagen hjelpe barn til å tenke over sin egen læring? Publisert: 24.04.2015 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Å posisjonere seg som fagtekstskriver Universitetslektor Anne Håland har skrevet en artikkel i tidsskriftet Viden om læsning hvor hun diskuterer hvordan kunnskap om elevenes posisjoneringer kan ha betydning for skriveopplæringen i skolen? Publisert: 06.11.2014 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Tidlig skriftspråklig kompetanse En viktig forutsetning for en god leseutvikling Publisert: 17.03.2014 Hentet fra Lesesenteret