Fagfellevurdert Mulighetsrom i møte mellom inkludering og estetisk tilnærming til læring i grunnskolen Hvilke muligheter innenfor inkludering og estetisk tilnærming til læring kan skapes når nasjonale og internasjonale styringsdokumenter for skolen leses på tvers og underbygges av eksisterende fag og forskningsteori? Publisert: 14.04.2021 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 4) 1/2020
Podcast Lærerrommet: Ytringsfrihet, hvorfor er det vanskelig? Hvordan skal ytringsfrihet formidles i klasserommet eller et annet sted? Skal en lærer uansett utfordre elevene? Publisert: 08.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Den tillitsvalgtes rolle i det faglige utviklingsarbeidet Den tillitsvalgte har et medansvar, ikke bare for lønns- og arbeidsvilkår, men også for det faglige utviklingsarbeidet på arbeidsplassen. Men hvordan dette ansvaret skal utøves i offentlig sektor, er uklart. Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Artikkel Barna over- og undervurderes i forkynnelse Barn lytter aktivt til forkynnelse og kan gjengi mye av det som blir sagt, men de vet ikke nødvendigvis hva de skal gjøre med det de har hørt. Det viser Linn Sæbø Rystads doktorgradsavhandling. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Artikkel Ikke alle barn har et godt fritidstilbud Foreldrenes økonomiske og sosiale bakgrunn har en klar påvirkning på om barn og unge deltar i organiserte fritidsaktiviteter som idrett, korps og speider, viser en ny rapport. Publisert: 17.03.2021 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Fagartikkel Demokratiet, teknologien og skolen Det nye samfunnsfaget for videregående mangler en klar kobling mellom teknologi og demokrati. Dette er problematisk i et samfunn der vi i stadig større grad blir påvirket gjennom individuelt tilpasset informasjon og desinformasjon. Publisert: 12.03.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Artikkel Hvordan få unge til å delta mer i demokratiet? Skoleelever lærer mye fakta om demokratiet, men det er ikke avgjørende for at unge deltar i demokratiet. Publisert: 09.03.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Rusforebygging i skolen – med nye læreplaner Fornyede læreplaner for grunnskolen og videregående opplæring, LK20, innføres nå gradvis fra og med 1. august. Planenes innhold aktualiserer spørsmålet om, og hvordan rusforebyggende arbeid kommer til å ha en plass i skolen framover. Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Helsedirektoratet
Fagartikkel Globaliseringen av skolen Den norske skolen hadde et nasjonalt fellesskapsformål og primært en samfunnsbyggende funksjon frem til Norges tilslutning til EU gjennom EØS-avtalen. Etter århundreskiftet ble skolen tilpasset samfunnsutviklingen, og endret karakter til å være et sted for individuell selvutvikling og kulturell relativisme. Publisert: 04.02.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel Hvordan utvikle kritisk bevissthet? Hvordan kan man implementere kritisk pedagogikk og kritisk tenkning i musikkfaget i skole og lærerutdanning? Hvordan kan elever og lærerstudenter få mulighet til å påvirke egen skolehverdag, løse faglige problemer, være skapende, bli selvstendige og styrket i troen på egen mestring? Publisert: 03.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019
Fagfellevurdert Ensretting, standardisering og kunnskapsbasert praksis – autoetnografi som motstand? Artikkelen introduserer forskningsmetoden autoetnografi og diskuterer metoden i lys av begrepet «evidensens tid» og bruken av randomiserte, kontrollerte studier som den metodiske ryggraden i dette evidensbegrepet innenfor helse- og sosialfag. Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 2) 2/2019
Fagartikkel Kritisk om kritisk tenkning Kritisk tenkning framstilles ufullstendig i læreplanene og faglitteraturen. I fagfornyelsen blir spørsmål om sannhet og rett tonet ned eller utelatt helt. Vekten legges heller på kildekritikk og kritisk tenkning som en teknisk metode. Publisert: 18.01.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2020