Fagartikkel Om blinde flekkar i møte med elevmangfaldet Dei sosioøkonomiske skilnadane i skulen er svært resistente og overlever satsingar og program. I denne artikkelen spør artikkelforfattaren om det dermed er slik at skulen kan frikjennast i arbeidet med å gjere skilnadane mindre? Eller er det slik at skulen gjennom sine kulturar og sin arbeidsmåte umedvete forsterkar og attskapar desse skilnadane? Publisert: 21.03.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2021
Fagartikkel Me må diskutere danning i barnehagen Danning i barnehagen er langt meir enn god bordskikk og gode manerar. Det er også å leggje til rette for barnas utforsking og nysgjerrigheit. Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Første steg 3/2021
Fagartikkel Covid-19 og yrkesfagene, hvordan gikk det med elevene? «Yrkesfagelevene i Sør-Norge-regionen er fornøyde med hjemmeskole i Korona-året 2020-2021.» Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Yrke 4/2021
Artikkel Når elevene får snakke mer i timen, skjer det spennende ting med undervisningen Lærere på mellomtrinnet vil ha muntlig aktive elever. Men en ny studie viser at den muntlige aktiviteten i timene ofte begrenses av noen gjenstridige tradisjoner. Publisert: 17.03.2022 Hentet fra Lesesenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Selvskading blant unge i Norge øker Ytre press og krav til å lykkes er en viktig årsak, hevder forsker. Publisert: 09.03.2022 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel – Humor er helt nødvendig for barna Barn bruker humor for å ha det gøy og slappe av. De bruker humor for å protestere og når de er redde, sier forskere. Publisert: 07.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Artikkel Søvnproblemer, stress og bekymring under pandemien Enkelte yrker fikk det mye travlere på grunn av Covid-19. Det gikk ut over søvnen for flere arbeidstakere i samfunnskritiske yrker. Publisert: 04.03.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel Du kan oppdage barn med problemer tidlig Barnehageansatte kan redde barn med atferdsproblemer fra å ende opp som kriminelle, mener voldsforsker. Vær oppmerksom på disse risikofaktorene. Publisert: 03.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagfellevurdert Fortellinger om utestenging og klassemiljø Det er sterk sammenheng mellom klassens klima og forekomst av mobbing og utestengelse. Et utrygt klima kan gi grobunn for mobbing og krenkelser fordi elevene er redde for sine egne posisjoner og tilhørighet i fellesskapet. Publisert: 02.03.2022 Hentet fra Paideia Vol 21. 1/2021
Fagartikkel Humor som demokratisk verktøy Humor er en viktig måte for barn å gjøre seg hørt og forstått på i barnehagen. Publisert: 01.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagfellevurdert Lærarstudentar si oppleving av ei mentorordning i norsk grunnskulelærarutdanning I norske styringsdokument for høgre utdanning ligg det ei forventning til at mentorordningar skal bli utvikla i større skala og bidra til kvalitetsarbeidet til universitet og høgskular. Publisert: 28.02.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Fagfellevurdert Å bli ein formidlar: læring og identitet i eit praksisfellesskap Formidling er ei sentral oppgåve for universitet og høgskular, og institusjonane har eit ansvar for å sikre at studentar og forskarar har den relevante kompetansen dei treng for å utøve formidlinga på ein hensiktsmessig måte. Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 3/2021