Artikkel Overgangen til ungdomsskole er positiv for de fleste Ungdomsskolen betyr karakterer, flere prøver og større frihet. I tillegg gjennomgår kroppen en stor biologisk utvikling. Til tross for dette opplever de aller fleste overgangen til ungdomsskolen som noe positivt, viser forskning fra NTNU. Publisert: 05.11.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Naturfag i trøbbel: Dyktige lærere motvirket tilbakegang i naturfag Norske ungdomsskoleelever har over tid prestert langt svakere i naturfag enn elever i Sverige og Finland. Forskning viser at lærerne har motvirket tilbakegang i elevenes naturfagprestasjoner til tross for mange utfordringer. Publisert: 02.11.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Oslo-ungdom ble særlig hardt rammet av pandemien Ung i Oslo 2021: Pandemien har vært mer krevende for unge i Oslo enn for unge i resten av landet. Likevel fortalte det store flertallet at de hadde det bra ett år etter at pandemien kom til Norge. Publisert: 21.10.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Ungdomsskolelærernes erfaring med oppmelding til PPT og samarbeid med aktuelle aktører når elever oppfattes å ha konsentrasjonsvansker En rekke elever i skolen sliter av ulike årsaker med å konsentrere seg. I dagens skole tenker en gjerne at dette må være elever med en ADHD-diagnose eller vansker av sosioemosjonell art. Artikkelen konsentrerer seg om lærernes oppfatning av elever som ikke har de nevnte diagnosene, og hvor en ikke kjenner årsaken til manglende konsentrasjon. Publisert: 01.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2019
Artikkel Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller Foreldre som er glade i å lese, får barn som er flinke lesere. Dette må skolen og barnehagene ta på alvor i en tid der både barn og voksne leser stadig mindre på fritida, mener Lesesenteret-forsker. Publisert: 28.09.2021 Hentet fra Lesesenteret
Podcast Lærerrommet: Flere elever er i spesialskoler og -klasser, hvorfor? Svikter skolen på inkludering når det faglige trykket øker? Eller er alternative opplæringsarenaer en hjelp for elever som det ikke funker for i en vanlig klasse, av ulike årsaker? Publisert: 23.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Guttas Campus – et skreddersydd tilbud til gutter i ungdomsskolen Gutter i ungdomsskolen får to uker med intensiv læringscamp i sommerferien. Deretter oppfølging på mentorsentre i halvannet år. Slik får de en mulighet til å til å lykkes bedre faglig og sosialt. Publisert: 23.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel Registrering av skolefravær Vi mangler nasjonale retningslinjer for hvordan man skiller mellom problematisk skolefravær og skulk. Det fører til at elevers skolefravær i stor utstrekning blir feil kategorisert. Når opplæringsloven nå skal revideres, så kan dette være en mulighet til å sørge for at vi får en mer hensiktsmessig registrering av skolefravær. Publisert: 22.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel Ungdomsskoleelevers demokratiske deltagelse Elevenes forventninger om å delta i demokratiet har tydelig sammenheng med demokratisk mestringstro og demokratikunnskap. Deres opplevelse av klassemiljø og omfang av undervisning om demokratiske institusjoner hadde derimot liten betydning. Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Artikkel Dette er oppdragerstilen som fungerer En bestemt måte å utøve voksenrollen på viser seg bedre enn alle andre i utviklingen hos barn og unge. Den fungerer like godt for foreldre, som for ansatte i barnehage og skole. Publisert: 25.08.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale Hvorfor har grunnskolebarn fravær? Fraværsproblematikken i videregående skole er godt dokumentert gjennom forskning. Når elevene selv snakker om sitt fravær viser det seg imidlertid at problemet ofte har startet allerede i grunnskolen. Publisert: 22.08.2021 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel Unge slit når det ikkje finst fasit Tenåringar er flinke til å diskutere seg fram til ei løysing, men dei slit når dei finn ut at dei kanskje ikkje har rett. – Det overraska oss, seier Ingrid Eikeland. Publisert: 10.06.2021 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU