Fagartikkel Tidleg innsats i lys av nye føringar i utdanningspolitikken – med blikk på PP-tenesta Endringar i opplæringslova vil truleg føre til nye måtar å sjå og løyse oppgåvene på når det gjeld å gi tidleg hjelp. I denne artikkelen drøftar forfattaren nokre av utfordringane i høve dette. Publisert: 11.10.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Artikkel Færre barn fikk spesialpedagogisk hjelp under korona Skolestarterne fikk mindre spesialpedagogisk hjelp i områder med mye smitte under koronapandemien. Publisert: 16.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert PPT på nett i barnehager Hvordan har barnehagestyrerne, den kommunale spesialpedagogen og veileder fra PPT opplevd utprøvingen og nytteverdien av nettveiledning fra PPT til to prosjektbarnehager i en kommune? Publisert: 19.08.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2022
Artikkel Ny studie av språkferdigheter blant flerspråklige barn og unge Et bidrag til forskningsbasert kunnskap om språklige ferdigheter på første- og andrespråket. Publisert: 21.02.2022 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Fagartikkel Tilrettelegging av matematikkundervisningen for elever med utviklingshemming Artikkelforfatterne viser i denne artikkelen hvordan skolene kan arbeide for å styrke matematikkundervisningen for elever med lett og moderat utviklingshemming. De presenterer aktuell og relevant kunnskap om temaet og foreslår kartleggingsverktøy som kan benyttes for denne elevgruppen. Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Fagfellevurdert Læreres perspektiver på en god sakkyndig vurdering og dens relevans for spesialundervisning Informantene i denne studien relaterer en god sakkyndig vurdering til god dialog med og tett oppfølging fra PP-rådgiverne. Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Podcast − Ta den telefonen du kanskje gruer deg til, selv om du stammer − Stamming er så mye mer enn bare det som er synlig på overflaten. Dette må vi huske når vi snakker om hva vi kan gjøre for å hjelpe de som stammer, sier forsker og ekspert på stamming Linn Stokke Guttormsen. Publisert: 09.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Kjønnsforskjeller i undervisningstilbud til elever med behov for spesialundervisning Elever som strever med skolevegring, utgjør ikke en homogen gruppe. Til felles har de at de engster seg for å være på skolen, og ofte blir sittende hjemme over måneder og år uten undervisningstilbud. Er det kjønnsforskjeller innad i denne elevgruppen med hensyn til hvordan de møtes av hjelpeapparatet? Publisert: 13.12.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2021
Fagartikkel SMTTE-modellen – et redskap for spesialpedagogisk praksis Denne artikkelen gir en beskrivelse av SMTTE-modellen. Forkortelsen SMTTE er bygget opp av forbokstavene i de fem elementene som utgjør modellen: Sammenheng, Mål, Tegn, Tiltak og Evaluering. Erfaring viser at modellen kan egne seg godt i spesialpedagogisk virksomhet. Publisert: 09.12.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagfellevurdert Implementering av støttesystem på skulane Denne artikkelen tek for seg suksessfaktorar i implementering av støttesystem på skulane i ein kommune. Publisert: 30.11.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2020
Fagartikkel Spesialpedagogikk i barnehagen – metoder og tilnærminger Denne artikkelen presenterer metoder og tilnærminger som kan brukes i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Forfatteren belyser hvordan holdninger og verdisyn påvirker prosesser knyttet til samarbeid og tidlig intervensjon. Publisert: 26.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagfellevurdert Læreres forventninger til tegnspråktolkers yrkesrolle i videregående opplæring I dag er det vanlig at døve og hørselshemmede elever får opplæring i den ordinære skolen med bruk av tolker som oversetter det som sies, til og fra norsk tegnspråk. Det vil si at to profesjoner jobber i klasserommet. Hensikten med denne artikkelen er å utforske i hvilke situasjoner forskjellene mellom lærerrollen og tolkerollen kommer i spill med hverandre, og hva lærerne forventer at tolkene i klassen deres bistår med. Publisert: 25.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2020