Svensk — Video Video: Judit Novak om rettsliggjøringen av norsk skole Hva ligger egentlig i begrepet «rettsliggjøring av skolen»? Og pågår det en økende rettsliggjøring av norsk skole? Publisert: 08.03.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Ungdomslivet på bygda og i byene er overraskende likt Det er små forskjeller mellom ungdomslivet i distriktene og i sentrale strøk, ifølge nye tall fra Ungdata-undersøkelsen. Publisert: 15.02.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Video Video: Marte Blikstad-Balas om Fagfornyelsen De nye læreplanene innføres fra høsten 2020. Hva er nytt, hvordan kan ledere, i samarbeid med lærere og tillitsvalgte, få til gode prosesser slik at skolene er godt forberedt? Hvor ligger de største utfordringene? Publisert: 09.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe *AVLYST* Forskningskafe: Lærerens metodeansvar – hvor ligger det? Velkommen til forskningskafe i Lærernes hus! Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap. Publisert: 23.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Når er det behov for et innsatsteam mot mobbing? Alle ansatte på en skole bør ha god kompetanse til å forstå, avdekke og løse mobbesaker, men i noen saker er det behov for ekstra støtte. Publisert: 18.01.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Skoleopptak med karakterer skaper mest ulikhet Er loddtrekning beste metode for å gi elever plass på videregående skole i Oslo? Nå har forskere testet fem ulike modeller for inntak i Oslo. Publisert: 13.01.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Progresjonsbasert opptak – et mer rettferdig inntakssystem I Oslo og flere andre fylker er det debatt om inntakssystemet til videregående skole. Et inntakssystem som baserer seg på karakterprogresjon i stedet for karakterer, vil kunne redusere sosiale forskjeller og gi økt valgfrihet til elever som i dag faller ut av videregående opplæring. Publisert: 11.12.2019 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Artikkel Gir mer juss en mer rettferdig skole? Kan Norge lære noe av Sveriges erfaringer med rettsliggjøring i skolen? Ja, mener forsker som advarer mot naiv tro på rettslige løsninger på sosiale problem Publisert: 03.12.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hva kjennetegner gode barnehagepraksiser? En nylig publisert kvalitativ dybdestudie innen GoBaN-prosjektet viser at den pedagogiske virksomheten i barnehager med god kvalitet kjennetegnes av høy kompetanse i personalet og at flere av barnegruppene har to barnehagelærere. Publisert: 27.11.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Demokrati, statsmakt og pedagogikk – Tvangsovertakelsen av den private Oslo lærerskole i 1946 er et eksempel på en aktiv stat og «et totalitært demokrati», sier førsteamanuensis Kristin Norseth. Publisert: 26.11.2019 Hentet fra MF vitenskapelig høyskole
Podcast Lærerrommet: Hva er god spesialundervisning? Hvorfor er det så lett å bli stigmatisert for en elev som får spesialundervisning? Publisert: 21.08.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Tillitsvalgtes oppfatninger om egen rolle i faglig utviklingsarbeid - En studie av rolleforståelse blant arbeidsplasstillitsvalgte i offentlig sektor I norsk arbeidsliv er det forventet at ansatte bidrar i virksomhetsutvikling – direkte og gjennom tillitsvalgte. Denne artikkelen utforsker hvordan arbeidsplasstillitsvalgte fra ulike profesjoner oppfatter egen rolle i faglig utviklingsarbeid, på bakgrunn av tolv intervjuer med tillitsvalgte på sykehus, skoler og i kommunal omsorg. Publisert: 15.08.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 60) 3/2019