Fagartikkel Sjanseløs mot mobbing uten kompetente voksne Voksne må være bevisst hvilken forståelse og holdning de møter barn med og hvordan de tolker deres atferd. Publisert: 27.05.2017 Hentet fra Statped
Artikkel Barn og unge som har blitt utsatt for mobbing følges ikke opp lenge nok En ny rapport viser at det er mangel på kompetanse om og systematisk arbeid for å følge opp barn og unge som har blitt mobbet. Publisert: 05.04.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Hva er mobbing og trakassering? Og hvordan påvirker mobbing, også den digitale, elevenes livskvalitet og skolefaglige prestasjoner? Det har Gunstein Egeberg levert sin doktoravhandling om. Publisert: 30.03.2017 Hentet fra Senter for IKT i utdanningen
Artikkel Den voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd i en flerkulturell barnehage For barn med flerkulturell bakgrunn kan det å bli mobbet, eller å utsette andre for mobbing, avhenge av miljøfaktorer i barnehagen – som opplevelse av tilhørighet, relasjoner til jevnaldrende og kommunikasjon med og relasjon til voksne. Publisert: 06.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Barn og nye medier Nye medier er langt fra så farlige for barn som vi ofte tror, viser Elisabeth Staksruds forskning. Hun har bidratt til å endre EUs policy på området, og med det hverdagspraksisen i millioner av europeiske hjem. Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Observasjon av samspill som aktivitetsplikt i skolen Den dagen alle lærere jevnlig bruker tid på observasjon av samspill, tror jeg mobbetallene går ned. Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Venner er viktig for de som blir mobbet Elever som blir utsatt for mobbing opplever mindre støtte og tilsyn fra lærere enn elever som ikke blir mobbet, men gode relasjoner til medelever er enda viktigere. Publisert: 27.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Når barn stenges ute i barnehagen Barnehageforskere i Trondheim ser nå tydelig hvordan noen barn er mer sårbare for å bli stengt ute fra leken enn andre. Publisert: 26.01.2017 Hentet fra Forskningsrådet
Artikkel Voksne uvitende om mobbing i skolen Tall fra Elevundersøkelsen for 2016 viser at 6,3 prosent av norske elever blir mobbet to til tre ganger i måneden eller oftere. 40,5 prosent svarer at ingen voksne på skolen visste om mobbingen. Publisert: 24.01.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg Vi kjenner ikke tålegrensen til et barn En sekk med stein hjalp en skoleklasse å forstå noe viktig om hvordan de kan hjelpe hverandre eller gjøre skoledagen vanskeligere å komme gjennom. Publisert: 17.01.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Å bli utsatt for mobbing – en kunnskapsoppsummering om konsekvenser og tiltak Mobbing øker risikoen for et bredt spekter av helseproblemer, fravær og dårligere skoleprestasjoner. Publisert: 10.01.2017 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel Skolen bør gi de som har blitt mobbet tett oppfølging En ny kunnskapsoppsummering viser at det å bli utsatt for mobbing kan gi alvorlige konsekvenser, og at det er behov for å utvikle et system for tett oppfølging av de som har blitt mobbet. Publisert: 10.01.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret