Artikkel Ingen økt interesse eller motivasjon for realfag Å forbedre barn og unges kompetanse i realfag har vært et sentralt mål i «Tett på realfag»-strategien. - Vi finner ingen økt interesse eller motivasjon for realfag, forteller forsker ved NIFU Berit Lødding. Publisert: 07.02.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel Tilbakevendingsutfordringer blant ungdom som har sluttet på videregående skole Forsker ved NIFU Marianne Takvam Kindt og tidligere NIFU-forsker Kaja Reegård har publisert artikkelen «Outsiders Looking in. The Re-enrolment Struggles of Early School Leavers in Norway» i tidsskriftet Young. Publisert: 26.01.2022 Hentet fra NIFU
Fagartikkel Elever med skolevegring og deres opplevelse av iverksatte tiltak Denne artikkelen handler om tiltak mot skolevegring og bygger på en intervjustudie av fire elever som alle strever med dette. Elevene har alle erfart at det har vært igangsatt mange tiltak, men de har ulike opplevelser av hvor vellykkede disse har vært. Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Artikkel Lærere trenger støtte for å hjelpe de innadvendte barna Lærere skal ikke stå alene. De innadvendte elevene som står i fare for å utvikle vansker senere, trenger hjelp tidlig og fra flere hold, mener forsker. Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Et kvalifisert utdanningsvalg for dagens ungdom: Resultater fra et innovasjonssamarbeid mellom en ungdomsskole, en videregående skole og en bedrift Både i arbeids- og samfunnslivet har det i flere år vært uttrykt stor bekymring over at mange ungdommer ikke greier å gjennomføre det videregående utdanningsløpet, og da særlig innen yrkesfaglig utdanningsretning. Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Blogg Kampen mot konkurranse i skolen Kan en konkurransebasert skole være positivt for læring? Publisert: 06.01.2022 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Positiv psykologi i spesialundervisning – Kunsten å bygge på styrker Forfatteren av denne artikkelen oppfordrer oss, med hjelp av positiv psykologi, til å skifte oppmerksomheten fra negative til positive faktorer i synet på elever. Hun påpeker at dette er spesielt viktig innenfor spesialundervisning, der flere av elevene kan slite med et negativt selvbilde. Publisert: 13.12.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Artikkel «One size does not fit all»: Kompetanseutvikling av lederskap i klasserommet bør differensieres En ny studie fra Læringsmiljøsenteret viser stor variasjon i undervisningsstøtten til elever på ungdomstrinnet. Resultatene indikerer at kompetanseutviklingstilbudet innen lederskap i klasserommet må videreutvikles og differensieres. Publisert: 03.12.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Idrettskulturen skviser ungdom ut av trening og aktivitet Roland van den Tillaar, professor i idrettsvitenskap ved Nord universitet, mener at idrettskulturen i ungdomsårene er altfor prestasjonsorientert. Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel Veien tilbake til skolen – en systematisk tilnærming Etter en utprøving av et program for å hjelpe barn tilbake til skolen opplevde man at fraværet gikk betydelig ned. Men det skjedde ikke bare blant dem som hadde gjennomført programmet. En like stor andel i kontrollgruppen fant også veien tilbake til skolen. Publisert: 28.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Omtale Frafallsstudie med overraskende funn Medelever er avgjørende for elevers motivasjon på flerkulturelle videregående skoler, ifølge fersk studie. Publisert: 15.09.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Det er ikke kunnskap som er mangelvare i skolen, skolen må bli mer interessant Mens skolen ofte ses på som et nødvendig onde, har mange norske ungdommer savnet skolen sin det siste året. De har savnet venner, rammer, noe meningsfullt å fylle hverdagene med, og de har savnet lærerne. Publisert: 15.09.2021 Hentet fra forskning.no