Artikkel Hva gjør vi med barn som er redde for skolen? Både lærere og foreldre opplever at skolene har for dårlig kunnskap om skolevegring. Lærerne etterlyser mer kunnskap og et helhetlig hjelpeapparat for de barna som er for redde til å gå på skolen. Publisert: 25.06.2020 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Hvordan påvirker foreldrene norske ungdommers skolestress? NOVA-forsker Ingunn Marie Eriksen har intervjuet norske ungdommer om skolestress og foreldrepress. Publisert: 07.06.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Lærerrommet: Skolevegring, hva er løsningene? Skolevegring og alvorlig skolefravær har ulike forklaringer og nyanser, og konsekvensene kan være drastiske. Hva vet vi om årsaker og gode veier til løsning? Publisert: 04.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Sosial støtte beskytter barn og unge ved traumatiske opplevelser Ny angstforskning vekker oppsikt, og gir håp i kampen for å redusere antall barn og unge som utvikler sosial angst. Publisert: 19.04.2020 Hentet fra Nord Universitet
Kronikk Hvem er de sårbare barna? Det er en stor gruppe barn der ute nå som ikke har trygge nok hjemme og venneforhold. Vil de få den støtten og bekreftelsen de trenger? Publisert: 26.03.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Forskningskafe Elev-vennlig undervisning (video) Hva er en elev-vennlig skole og er norsk skole elev-vennlig? Hvor mye handlingsrom har lærerne innenfor rammene av metodeansvaret? I denne innledningen diskuterer lektor Simen Spurkland norsk skole i lys av disse spørsmålene samt dagens leksepraksis i skolen. Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale Forslag om rammeverk for identifisering av skolevegring Etter lengre tids forskning på skolevegring publiserte en gruppe forskere nylig en artikkel om risikofaktorer og tidlige tegn på vegring. De foreslår et skolebasert rammeverk for å forebygge skolevegring. Publisert: 09.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast Vanlige barn, hvordan er de? Hør på Lærerrommet Finnes et vanlig barn og hva er en vanlig barndom? Vi tar diskusjonen i podkasten Lærerrommet. Publisert: 23.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Tvang – skoleforskningens blinde felt En vesentlig faktor som påvirker både elever og lærere, er at opplæringen er obligatorisk. Det er påfallende at denne grunnleggende forutsetningen får så lite oppmerksomhet i skoleforskningen. Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Podcast Lærerrommet episode 2: Seksårsreformen Lytt på podkasten Lærerrommet, og ta et dypdykk ned i seksårsreformen som nå skal evalueres. Publisert: 12.07.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Læreres pedagogiske organisering av elevbedrift for elever med særlige behov Elevbedrift regnes for å gi økt motivasjon og læringsutbytte gjennom gjennom en praksisnær tilnærming til undervisning. Metodikken skal være spesielt god for elever med særlige behov. Hvordan organiserer lærere elevbedrifter for slike elever? Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 2/2017
Artikkel Ti råd mot skolevegring Strever du med å få barnet ditt på skolen? Her får du råd om hva du som forelder bør – og ikke bør – gjøre. Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret