Fagfellevurdert Skoleledernes dilemma – skolevegring i møte med fellesskolen. Et bakkebyråkratiperspektiv på skolefravær i ungdomsskolen Det rådende normative idealet om fellesskolen utfordres av elever som ikke er til stede i undervisningen. Samtidig finnes det ikke klare retningslinjer og lovverk til å ramme inn skolens ansvarsfelt og arbeidsoppgaver i møte med skolevegring. Publisert: I dag Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Fagartikkel Fritak for opplæringsplikt blir fritak for ansvar En uklar paragraf i opplæringsloven gjør det mulig å frita sårbare elever for opplæringsplikten, uten at det straks blir satt inn alternative tiltak. Rektorer og ansatte i PP-tjenesten er intervjuet om ulike kommuners håndtering av lovverket. Publisert: 05.01.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel Skoleledelse – koronakrisen som innovasjon i norsk skole Skoleledere har under koronaepidemien fått erfaring med å lede en skole i en periode med brå og uforutsigbare endringer. Dette kan man trekke veksler på når skolen etter hvert skal tilbake til normal drift. Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Artikkel Hjemmeundervisningen under koronastengte skoler Lærerne har hatt relativt få problemer med å gjennomføre den digitale undervisningen, men større utfordringer med å følge opp sårbare elever. Det viser en ny analyse. Publisert: 01.06.2020 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Forskningskafe Forskningskafe: Trond H. Johansen om læringsmiljø og relasjonskompetanse Hvordan jobber du relasjonskompetent som lærer, som del av et kollegium og som skoleleder? Publisert: 17.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Blogg Er du god å prate med? Hva assosierer du med det å ha en samtale med rektor? At rektor er en god samtalepartner kan i noen tilfeller være avgjørende for et godt foreldresamarbeid, og hva kjennetegner egentlig et godt skole-hjem-samarbeid? Publisert: 20.02.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Skolebasert kompetanseutvikling – en strategi for læreres læring Ved Slemmestad ungdomsskole i Buskerud er det gjennomført arbeid med skolebasert kompetanseutvikling som del av Utdanningsdirektoratets satsing på ungdomstrinnet. En viktig erfaring fra arbeidet var at definisjonen av skolebasert kompetanseutvikling bør utvides til også å omfatte elevråd og foreldreutvalg. Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014