Blogg Å bli noe samfunnet ikke er - bærekraftig utvikling som et danningsparadoks Hvordan kan barn og unge dannes til bærekraftige medborgere, i et samfunn som ikke er bærekraftig? Publisert: 24.08.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel Natur- og klimakrisen: Oslo-elever inn i tretti bedrifter for å studere klimarisiko Ved å kople nitti samfunnsøkonomi-elever sammen med to klimaforskere, tretti bedrifter, et innovasjonsdistrikt, Finans Norge og et bibliotek håper Alfredo Jornet Gil å støtte lokale krefter i å endre vanene våre i bærekraftig retning. Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Bærekraftig utdanning gjennom grønne dyder - et slag for bærekraftig danning Samfunnet er i gang med en omstilling til et mer bærekraftig samfunn, og nye samfunnsutfordringer fordrer pedagogiske svar. Spørsmålet er hvordan vi skal tenke om skolens formål og innhold i kampen for et mer bærekraftig samfunn: er det tilstrekkelig å lære om bærekraft, eller bør man fremme en pedagogikk for bærekraftig utvikling? Publisert: 06.04.2022 Hentet fra forskning.no
Podcast Podkast: Klimastreikende elever og skolen: hvordan undervise i bærekraft? Greta Thunberg startet klimastreiken i skolen og elever fra hele verden har krevd politisk handling gjennom skolestreik. Hvordan kan skolen møte dette? Og hva betyr det for hvordan skolen skal undervise i bærekraft, nå som bærekraft er del av de nye læreplanene i skolen? Publisert: 05.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Skulen bør la born få uttrykke deira miljøengasjement Born og unge syner eit stort engasjement og ansvar for klima, og mange forstår berekraft som eit individuelt ansvar. Born treng hjelp til å forstå dei større systemperspektiva i berekraftspørsmål. Publisert: 14.03.2022 Hentet fra forskning.no
Engelsk — Fagfellevurdert Making sense of frustration and complexity when introducing sustainability in teacher education Barn og unge vokser i dag opp til et liv med klimakrise og miljøkrise. Dette må skolen forholde seg til, og lærerutdannere må reflektere over hvorvidt vi forbereder våre studenter godt nok til denne oppgaven. Publisert: 03.02.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Podcast Podkast: Hvorfor rammes så mange unge av klimaangst? Hva er klimaangst? Og hva gjør at særlig unge mennesker rammes? For Mia Chamberlain slapp angsten taket da hun engasjerte seg i klimasaken. Psykologiprofessor Ole Jacob Madsen mener at klimaangst i stor grad dreier seg om en berettiget frykt. Publisert: 26.01.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt Å fremme kritisk tenkning er en viktig del av skolens mandat. Det aksentueres i læreplanverket Kunnskapsløftet 2020. Men hvis kritisk tenkning også innebærer systemkritikk, i hvor stor grad er det mulig å praktisere den innenfor skolens rammer? Publisert: 07.01.2022 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 5) 5/2021
Podcast Lærerrommet: Hvordan jobbe med klima og miljø i barnehagen? Hvordan kan barnehagens klimaarbeid bli mer enn søppelsortering? Publisert: 04.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Lærarutdanninga må tenke nytt om eiga berekraftundervising Tverrfagleg arbeid krev endå meir tid, samarbeidsevne og nytenking enn forskarane var budde på. ─ Studentane i studien var vel så opptatte av å finne ut av det tverrfaglege som å sette seg inn i korleis berekraft er ei utfordring i samtida, fortel forskar. Publisert: 03.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel De unge stemmene i klimasaken Elever fra hele verden har krevd politisk handling gjennom skolestreik for klimaet. Mye er sagt om hvordan foreldre og lærere bør møte dette engasjementet. Men hva sier de unge selv? Publisert: 24.11.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Natursti i naturfag på videregående skole: En studie av postene og elevenes erfaringer fra en natursti om radioaktivitet og stråling Natursti kan være et interessant virkemiddel i naturfagundervisningen, dersom naturstien og dens poster blir tilfredsstillende utformet. Denne artikkelen utforsker en natursti som ble gjennomført for en naturfagklasse fra en videregående skole. Artikkelen gransker naturstiens poster og hvordan et utvalg av elever erfarer naturstien. Publisert: 20.05.2021 Hentet fra NorDiNa (Vol. 17) 1/2021