Fagfellevurdert Forståelser av de sårbare elevene under koronapandemien: Fra inkluderende praksis i klasserom til mulighetsrom? I slutten av juni 2020 hadde norske skoler vært nedstengt i ni uker som følge av covid-19-pandemien. Møtet mellom smittevernloven og opplæringsloven har vært et gjentakende tema under pandemien, og de sårbare elevene har blitt løftet frem i debatten. Publisert: 04.11.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8, 2022
Fagfellevurdert Skoleansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis Skolen som organisasjon er en svært sammensatt kontekst som er regulert av et omfattende regelverk. Tilsyn og forskning har vist at det er manglende samsvar mellom regelverk og praksis, blant annet på spesialundervisningens område. Publisert: 01.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagartikkel Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte? Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak. Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel HiØ-forskere tester ut kunstig intelligensprogram på ungdomsskoleelever i Halden Forskere ved Høgskolen i Østfold utvikler et kunstig intelligensprogram som skal hjelpe elever å skrive gode tekster. Nå er første prototype klar for å testes ut på ungdomsskoleelever i Halden. Publisert: 28.10.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Tenåringsjenter i Norge sliter med angst og depresjonssymptomer – Timevis med scrolling på skjermen og sosiale medier truer mange grunnleggende menneskelige behov, mener professor Steinar Krokstad. Publisert: 21.10.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel 'Sssh- det er en hemmelighet' Hva barns opplevelser av hemmeligheter kan fortelle oss om overvåkning. Publisert: 20.10.2022 Hentet fra Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Femårig grunnskolelærerutdanning – slik studentene beskriver den I den femårige masterutdanningen for grunnskolelærere, innført i Norge fra 2017, er både undervisningsfagene og praksisopplæringen blitt styrket. Hva uttrykker lærerstudenter om å være student i den nye lærerutdanningen? Publisert: 19.10.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 1/2022
Forskningsnotat Fordelar og ulempar med digital vurdering Eit nytt forskingsnotat presenterer ein studie som ser på moglege fordelar og ulemper for eleven og læraren ved å bruke digitale verktøy i større vurderingar. Publisert: 14.10.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert Pedagogikkens relevans i den digitale tilstand Vi trenger å utvikle kritisk teori som makter å problematisere dynamikken i den digitale tilstanden vi lever i. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Artikkel Språklige trekk kan være nøkkelen til å avsløre falske nyheter Verbtider, pronomen og metaforer er noe av det som kan være annerledes i en tekst når skribenter prøver å lure oss. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Senter for fremragende forskning til UV Hvordan reduserer vi ulikheter i utdanningen? Det skal UVs aller første fremragende forskningssenter CREATE prøve å finne ut av de neste ti årene. Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert En felles spørreundersøkelse skole-PPT som utgangspunkt for samarbeid om inkluderende praksis Artikkelen omtaler et innovasjonsprosjekt med formål å utforske og etablere nye innovative samarbeidsformer mellom PP-tjenesten og barnehage/skole for å utvikle kompetanse for inkluderende praksis. Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2022