Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Skriving (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Norsk (2)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Håland (5)
  • Iris Hansson Myran (1)
  • Trude Hoel (1)
Blogg

Er du lærar på 1. trinn - då er det for seint å starta med skriving etter jul!

Skriving er viktig for å læra seg å lesa! Det er nemleg slik at mange barn skjønar koplinga mellom lyd og bokstav når dei skriv. Forsking peikar på eit sett av fordelar som skriving kan gi i den første lese- og skriveopplæringa, slik som styrka bokstavkunnskap, læra bokstavane raskare, stimulera ordgjenkjenning og fonologisk medvit.

Publisert: 01.10.2019 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert

Hvordan samtaler lærer og elever om modelltekster? Et bidrag til modelltekstdidaktikken

Samtaler om modelltekster er en sentral del av modelltekstdidaktikken. Denne artikkelen ser på hvordan slike samtaler kan gjennomføres og viser eksempler på spørsmålstyper som kan brukes for å oppdage, utforske og utfordre modelltekster.

Publisert: 28.02.2018 Hentet fra Acta Didactica Vol 12, Nr 1 (2018)
Fagartikkel

Skriving fra første dag – hvis skolen er forberedt

Når skolestarterne spent rusler inn skoleporten for første gang, har de med seg en rekke erfaringer med skriftspråket fra sine barnehageår. Ved å la elevene få skrive fra skolestart anerkjenner skolen skolestarternes erfaringer og bygger videre på disse.

Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Bedre skole
Fagfellevurdert

Leseopplæring i norskfagets begynneropplæring med fokus på fagspesifikk lesekompetanse

Denne artikkelen viser at førsteklassinger er i stand til å lese litterære tekster på en faglig måte.

Publisert: 05.04.2016 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research 2/2016
Artikkel

Å posisjonere seg som fagtekstskriver

Universitetslektor Anne Håland har skrevet en artikkel i tidsskriftet Viden om læsning hvor hun diskuterer hvordan kunnskap om elevenes posisjoneringer kan ha betydning for skriveopplæringen i skolen?

Publisert: 06.11.2014 Hentet fra Lesesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo