Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • ADD/ADHD (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Camilla Rød Selmer (2)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
Fagfellevurdert

Diagnosehistorien til kvinner med ADHD: «Det viste seg å være ADHD, ikke angst eller utbrenthet»

Det blir påpekt at diagnosekriteriene og den dominerende forståelsen av ADHD i hovedsak tar utgangspunkt i symptombildet slik det kommer til uttrykk hos menn.

Publisert: 04.11.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 4/2024
Fagfellevurdert

Hvilke faktorer mener unge med ADHD har hatt betydning for at de har klart å gjennomføre videregående utdanning på normert tid?

Gode relasjoner til lærerne, gode mestringsopplevelser og medbestemmelse kan bidra til at færre elever med ADHD faller utenfor.

Publisert: 19.12.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo