Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)

Artikkeltema

  • Yrkesfag/Lærlingeordning (6)
  • Læreplaner (3)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Yrke (6)

Artikkelforfatter

  • Halvor Spetalen (6)
  • Bjørn Eben (2)
Fagartikkel

Yrkesdidaktikk for bærekraftig utvikling (YBU)

Det er behov for å konkretisere hva bærekraftig yrkesutøvelse betyr i praksis, og hvordan yrkesdidaktikk kan bli bærekraftdidaktikk.

Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Yrke 1/2024
Fagartikkel

Store variasjoner i hvordan eksamen blir gjennomført

En nylig utført undersøkelse om eksamen i vg2-programfagene i restaurant- og matfag viser store variasjoner både knyttet til forståelsen av begrepet «tverrfaglig praktisk eksamen» og selve gjennomføringen av eksamen. Dette har betydning for undervisningen gjennom skoleåret og for hva eksamenskarakteren forteller om elevenes kompetanse.

Publisert: 15.02.2024 Hentet fra Yrke 3/2023
Fagartikkel

Yrkesdidaktikk 2.0

Kjernen i yrkesdidaktikk har fellestrekk på tvers av yrker og fagområder. Det handler om å trene elever, lærlinger, til yrkesutøvelse. Det er altså et tydelig mål for fag- og yrkesopplæringen å utvikle, eller videreutvikle, relevant yrkesutøvelse i arbeidslivet.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra Yrke 3/2022
Fagartikkel

Praktisk yrkesopplæring i koronaens tid

Da hele Skole-Norge stengte dørene i mars 2020, kastet skoleledere og lærere seg rundt og introduserte ulike digitale løsninger for undervisning og oppfølging av elevene. Yrkesopplæringen har imidlertid noen ekstra utfordringer det ble snakket lite om – hvordan er det mulig å gjennomføre praktisk opplæring når elevene ikke kan komme på skolens verksteder?

Publisert: 08.12.2021 Hentet fra Yrke
Fagartikkel

Ønske om felles kompetansemål i restaurant- og matfag

– Vi tror den eneste muligheten for et landsdekkende opplæringstilbud tilpasset lokalt næringsliv er å oppgi tanken om at vg2-programfagene skal være strengt adskilt,, og heller åpne mulighetene for en slags vekslingsmodell der alle elevenes yrkesønsker kan gjennomføres i en og samme vg2-klasse.

Publisert: 05.03.2021 Hentet fra Yrke 3/2020
Fagartikkel

Teori - praksis i yrkesopplæringen

Selv om andelen fellesfag har økt i forhold til programfagene, er det vanskelig å si om elevene  opplever mer eller mindre teoretisk undervisning i klasserom enn tidligere.

Publisert: 29.11.2015 Hentet fra Yrke 4/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo