Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (9)

Artikkeltema

  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Digitalisering (2)
  • Læreplaner (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (9)

Artikkelforfatter

  • Ida Vikseen Larsen (9)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Stig Nøra (1)
Artikkel

Slik kan elever lære kritisk tenkning

Barn og unges hverdag preges av rask informasjonsflyt. Når lærere skal bruke nyheter i arbeidet med kritisk tenking er det viktig at de trekker veksler på elevenes egne erfaringer.

Publisert: 16.08.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Blir det meir læring av Minecraft i skulen?

Bruken av Minecraft grip om seg i skulen, men det gir ikkje nødvendigvis meir læring.

Publisert: 25.05.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Nedbyggingen av skoler og barnehager for hørselshemmede hindrer likestilling

Nedbyggingen av skoler og barnehager for hørselshemmede har ført til mangel på tegnspråklige miljøer. Professor Hilde Haualand mener dette hindrer likestilling mellom hørende og hørselshemmede.

Publisert: 13.01.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Dette må fremtidens lærere kunne

Godt faglig innhold på lærerutdanningen er ikke nok for å utdanne profesjonelle lærere.

Publisert: 18.11.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hvordan få unge til å delta mer i demokratiet?

Skoleelever lærer mye fakta om demokratiet, men det er ikke avgjørende for at unge deltar i demokratiet.

Publisert: 09.03.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hvordan kan elever lære mer om livsmestring?

Ny forskning skal hjelpe lærere med å undervise elever til å tenke kritisk om kroppsidealer og bruk av sosiale medier.

Publisert: 08.01.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hjemmeskole under korona: Lærerne brukte mer tid på å forberede undervisningen

En fersk spørreundersøkelse blant lærere i grunnskolen viser at lærere på alle trinn brukte langt mer tid på å forberede undervisningen i tiden med hjemmeskole, enn de normalt sett gjør.

Publisert: 14.06.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Hjemmeskole under korona: De minste elevene hadde minst kontakt med læreren

En fersk spørreundersøkelse blant foreldre i grunnskolen viser stor forskjell i hvor mye kontakt de eldste og de yngste elevene hadde med læreren sin.

Publisert: 10.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet, Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Stengte barnehager: Trangbodde familier sliter mest og ansatte er bekymret for smitte

Ferske undersøkelser viser hvordan koronakrisen påvirker hverdagslivet.

Publisert: 28.04.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo