Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Læreplaner (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Comparative and International Education (2)

Artikkelforfatter

  • Emil Sætra (2)
  • Janicke Heldal Stray (2)
Fagfellevurdert

Hva slags medborger? En undersøkelse av læreres ideer om opplæring til demokrati og medborgerskap i skolen

Hva slags medborgere søker samfunnsfaglærere å utdanne? Det undersøkes i denne artikkelen, i lys av tre idealtyper for medborgerskap.

Publisert: 24.03.2019 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 3) 1/2019
Fagfellevurdert

Læreplan og demokrati – om læreres fortolkning og bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratiopplæringsperspektiv

Hvordan sier samfunnsfaglærere at de fortolker og tar i bruk ulike deler av læreplanen når de planlegger og gjennomfører demokratiopplæring i samfunnsfag? Gjennom en spørreundersøkelse og intervjuer undersøker forfatterne denne problemstillingen.

Publisert: 14.03.2019 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 3) 1/2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo