Fagartikkel Hva gjør vi med skolen? Utopi som uttrykk og virkemiddel for radikal nytenking i utdanningspolitikken Hva gjør vi med skolen – nå? Kan genren utopitenking, få en renessanse? Utopier kan inspirere og oppildne. De kan utfordre tingenes tilstand. Kanskje må radikale tanker til for å endre et skolesystem som synes å råtne på rot. Publisert: 28.08.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert «DU SKAL IKKE MOBBE». En psykoanalytisk revolusjon i tilnærmingen til mobbing? Hva innebærer det å ta psykoanalysens ide om det ubevisste på alvor i tilnærmingen til mobbeproblemet i skolen? Artikkelen undersøker denne problemstillingen. I del 1 undersøkes meningsskapende strukturer og prosesser som er på spill i mobbingen og i kampen mot mobbing. I del 2 undersøker forfatterne muligheten av et slikt fokus-skifte i lys av Derridas begrepspraksis knyttet til rettferdighet og gjestfrihet. Publisert: 26.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 6 (2020)