Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (4)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Overgangsfaser (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Johan Kristian Andreasen (4)
  • Cathrine Tømte (1)
  • Ingvild Bergan (1)
  • Rune Høigaard (1)
  • Velibor Bobo Kovač (1)
Fagartikkel

Praksislærere som brobyggere i lærerutdanningene – erfaringer med delte stillinger mellom skoler og universitet

Ved å gi praksislærere 20 prosent stilling ved universitetet har man forsøkt å bryte de tradisjonelle skillelinjene mellom skole og universitet. Når praksislærerne blir plassert i en nøkkelposisjon, knyttes teori og praksis bedre sammen.

Publisert: 27.05.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Engelsk — Fagfellevurdert

Professional digital competence in initial teacher education: An examination of differences in two cohorts of pre-service teachers

De mange nye mulighetene og utfordrende sideeffektene av økt digitalisering, gjør at lærerutdannere ved høyere utdanningsinstitusjoner må være digitalt kompetente.

Publisert: 19.05.2022 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 17) 1/2022
Fagartikkel

Profesjonell identitet som praksislærer - skjæringspunktet mellom lærer og lærerutdanner

En studie har sett på hvordan praksislærernes profesjonelle identitet påvirkes blant annet gjennom skolen som kollektiv praksisarena og samarbeidet med universitetet.

Publisert: 20.10.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagfellevurdert

Praksisopplæringen i grunnskolelærerutdanningene – en studie om veiledningskvalitet

Mange studier fremhever praksislæreres rolle i utviklingen av nye lærere, men få studier peker på aspekter i veiledningen som kan fremme eller hemme studentenes læring. Sentralt i denne studien er betydningen av en læringsfremmende interaksjon for å kunne veilede lærerstudenter i praksis på en best mulig måte.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 3/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo