Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (7)
  • Norsk (3)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Matematikk (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (7)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (7)
Artikkel

– Å lese litteratur krev trening

Pisaundersøkinga 2018 avdekka at norske elevar les mindre både på fritida og på skulen, samanlikna med for ti år sidan.

Publisert: 09.06.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Tegneserier kan gi barn mer leselyst

– Lærerne må prøve å finne noe som fenger barna slik at de har lyst til å lese videre, mener forsker.

Publisert: 02.10.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten & Praksis
Artikkel

Lesing + matematikk = forståelse

Lærerutdannere mener det er en utfordring å sikre at lesing som grunnleggende ferdighet blir en naturlig del av arbeidet med matematikk på fagets premisser i skolen.

Publisert: 11.05.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Oppgavekulturen i norskfaget

Skjønnlitteratur tolkes, mens sakprosa gjenfortelles. Oppgavekulturer utvikles over lang tid og tar også lang tid å endre.

Publisert: 22.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Leseglede og partnerskap med bibliotekarer

- I dagens globaliserte tidsalder bør lærere og bibliotekarer inngå partnerskap om lesing og læring.

Publisert: 14.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Skriving i religionsfaget

Skriving er velegnet for å nå kompetansemålene i KRLE-faget.

Publisert: 18.12.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Demokratiske paradokser i klasserommet

Sterke elever endrer språk i sitt møte med skolens fag, mens svake elever i mindre grad bruker dette medierende språket, men forblir i hverdagsspråkets verden. Dette har store konsekvenser for elevenes skolegang og for deres mestring av en verden som i stadig større grad er tekstlig og språklig mediert.

Publisert: 01.09.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo