Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Lærerutdanning (2)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Kirsten Elisabeth Thorsen (2)
  • Finn Daniel Raaen (1)
  • Pål Lundberg (1)
Fagfellevurdert

Studenters møte med en FoU-basert grunnskolelærerutdanning

Hvordan forstår grunnskolelærerstudenter tidlig i utdanningen FoU-dimensjonen i utdanningen, og hvilken betydning har FoU for dem som studenter og framtidige lærere? Denne studien viser at studentene forstår FoU-begrepet som teori, forskning og forskningsmetoder, men at utdanningen ikke ser ut til å vektlegge U-en i FoU og heller ikke hjelper studentene til å koble F og U.

Publisert: 04.01.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 3/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Student teachers’ conditions for professional learning on and across the learning arenas of teacher education: A theoretically grounded account

Lærerutdanningen skal kunne tilby lærerstudenter en utdanning som gjør dem i stand til å håndtere de faglige og sosiale behovene de kan bli møtt med i skolen.

Publisert: 07.01.2021 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 4) 3-4/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo