Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Synsvansker (4)
  • Læreplaner (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Hørselsvansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Stress (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (4)

Artikkelforfatter

  • Margrethe Sylthe (4)
Fagartikkel

Eksistensiell helse og inkludering av elever med synsnedsettelse i skolen

Denne artikkelen undersøker hva som fremmer og hva som hemmer inkludering av blinde og sterkt svaksynte elever i skolen. Med utgangspunkt i språket og begreper vi bruker og ikke bruker, argumenterer artikkelforfatteren for betydningen av å anerkjenne at disse elevene har sin unike måte å være i verden på og å lære på.

Publisert: 21.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagartikkel

Auditiv lytting og læring

Forfatteren av denne artikkelen mener at auditiv lytting og læring bør bli mer benyttet som et pedagogisk verktøy i skolen. I dag dreier mye av undervisningen seg om pedagogikk der synssansen og det visuelle perspektivet er det mest dominerende i undervisningen. Mer vekt på auditiv lytting vil være en fordel for elever med synsvansker, men også andre elever vil ha nytte av en slik undervisningsform.

Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2022
Fagartikkel

Når pedagogikk skaper utenforskap

Forfatteren av denne artikkelen arbeider i en gruppe i Statped som utvikler lydillustrasjoner som læringsressurs for synshemmede elever. Disse elevene lærer via hørselen og taktilsansen. Her drøfter hun hvordan lydillustrasjoner kan bidra til å støtte disse elevene, slik at de får en mest mulig likeverdig undervisning der de ikke føler seg ekskludert fra resten av klassen.

Publisert: 28.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagartikkel

Elever med synshemming – på nett med de andre

Lærebøkene og undervisningen i dagens skole er i stor grad tilpasset seende elever, med en utstrakt bruk av bilder og andre visuelle effekter. Elever med synshemming må bruke andre sanser for å tilegne seg lærestoffet – slik som hørsel og taktil sans. Forfatteren av denne artikkelen viser hvordan lydillustrasjoner kan være et godt alternativ til bildebruk for denne gruppen elever.

Publisert: 06.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo