Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Forskningskafe (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (4)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Marte Blikstad-Balas (4)
  • Kirsti Klette (1)
  • Lisbeth Elvebakk (1)
  • Simen Spurkland (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Forskningskafe

Marte Blikstad-Balas: Hvorfor digitaliserer vi skolen vår?

Mens digitaliseringen av skolen skyter fart, og debatten om digitalisering i skolen pågår for fullt i den norske offentligheten, prøver vi i Utdanningsforskning.no å finne en forskningsinformert mellomposisjon. Vi har invitert professor ved UiO, Marte Blikstad-Balas til å innlede om temaet: Hva er digitaliseringens konsekvenser for lærerens arbeid i klasserommet?

Publisert: 02.06.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert

Kritisk lesing i høyere utdanning: Hvordan forholder lærerstudenter seg til tekster som krever kritisk lesing?

Internett og sosiale medier har skapt nye arenaer for språklig samhandling. Hvordan leser og forstår framtidige lærere tekster de møter der?

Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Still a long way to go

Denne artikkelen undersøker læreres bruk av digitale verktøy i den daglige undervisningen. Hvordan og i hvilken grad integrerer lærere digitale verktøy i undervisningen, og hva ønskes oppnådd ved bruk av IKT-verktøy i klasserommet?

Publisert: 07.10.2020 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 15) 1/2020
Fagartikkel

Digitalisering av skolen: De største utfordringene

Det fins mange myter, overdrivelser og misoppfatninger om hva som er skolens utfordringer i dag, ikke minst når det gjelder den økende digitaliseringen av skolehverdagen. Problemet er for eksempel ikke tilgang på teknologi, men hva læreren kan gjøre for å sørge for at teknologien man har tilgang på kan gi en merverdi.

Publisert: 20.05.2016 Hentet fra Bedre skole 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo