Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (5)
  • Barnehage (4)
  • Barnetrinn (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Paideia (2)
  • Første steg (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • May Britt Drugli (5)
  • Elisabet Solheim Buøen (1)
  • Ratib Lekhal (1)
  • Thomas Nordahl (1)
Fagfellevurdert

Erfaringer med «Trygg før 3» – profesjonsutvikling på småbarnsavdelinger (vuggestuer) – en kvalitativ studie

Flere studier har i de senere årene vist at barnehagekvaliteten er middels. Dette har bidratt til økt interesse for å finne frem til god profesjonsutvikling som kan forbedre barnehagekvaliteten.

Publisert: 09.09.2024 Hentet fra Paideia Nr. 26/2023
Fagfellevurdert

Hva betyr gode hverdagssituasjoner i barnehagen for de yngste barna?

Små barn trenger forutsigbarhet og stabilitet i hverdagen for å trives og utfolde seg. Det betyr at hverdagslivet i barnehagen er det aller viktigste for ett- og toåringene.

Publisert: 13.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 12 2/2016
Kronikk

Viktig å diskutere barnehagekvalitet, selv når voksne kan bli støtt

Barnehageforskning er et minefelt i et land der nesten alle barn er i barnehage. Mange aktører ønsker helst å få bekreftet at alt står bare bra til.

Publisert: 04.01.2018 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Systematikk gir bedre kvalitet

Barna trives bedre i barnehagen og får bedre språk og sosiale ferdigheter av vellykket utviklingsarbeid i barnehagen, viser ny studie. Systematikk og utholdenhet er avgjørende.

Publisert: 02.03.2016 Hentet fra Første steg 3/2016
Fagartikkel

Kvalitet på lærer-elev-relasjonen i norsk grunnskole

Denne artikkelen bygger på en studie der det er undersøkt i hvilken grad elevers kjønn, alder, skolefungering og psykisk helse, samt lærers kjønn, er assosiert med kvalitet på relasjonen mellom lærer og elev. Undersøkelsen er gjennomført i et representativt nasjonalt utvalg av 825 barn i 1.–7. klasse.

Publisert: 15.07.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo