Blogg Virker sen innsats? Språkvansker hos tenåringer De siste årene har det vært rettet et stort fokus mot betydningen av tidlig innsats. Dette er basert på blant annet forskning om hjernens plastisitet og kunnskap om at utfordringer med læring over tid ofte kan vokse seg større og påvirke flere områder. Publisert: 11.04.2019 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg Blir man smartere av å gå på skolen? Som jeg har blogget om tidligere har det vist seg vanskelig å endre læringskapasitet i seg selv. Vi kan endre spesifikke ferdigheter, men å få til å endre den underliggende læringskapasiteten som ofte kalles for intelligens er vanskelig. Publisert: 20.09.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg Skyldes dysleksi unormal utvikling av hjernen? Dysleksi blir ofte betegnet som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse eller på engelsk “neurodevelopmental disorder”. Noen kaller det til og med en nevrologisk forstyrrelse. Men er dette egentlig riktig? Publisert: 20.04.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg Arbeidsminneproblemer og lærevansker: Hvorfor og hva kan gjøres? Det er liten støtte for at minneproblematikk er en underliggende vanske, det er snarere en konsekvens. Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Læringsbloggen