Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (4)

Artikkeltema

  • Kognitive vansker (4)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (4)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (4)
Blogg

Virker sen innsats? Språkvansker hos tenåringer

De siste årene har det vært rettet et stort fokus mot betydningen av tidlig innsats. Dette er basert på blant annet forskning om hjernens plastisitet og kunnskap om at utfordringer med læring over tid ofte kan vokse seg større og påvirke flere områder.

Publisert: 11.04.2019 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Blir man smartere av å gå på skolen?

Som jeg har blogget om tidligere har det vist seg vanskelig å endre læringskapasitet i seg selv. Vi kan endre spesifikke ferdigheter, men å få til å endre den underliggende læringskapasiteten som ofte kalles for intelligens er vanskelig.

Publisert: 20.09.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Skyldes dysleksi unormal utvikling av hjernen?

Dysleksi blir ofte betegnet som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse eller på engelsk “neurodevelopmental disorder”. Noen kaller det til og med en nevrologisk forstyrrelse. Men er dette egentlig riktig?

Publisert: 20.04.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Arbeidsminneproblemer og lærevansker: Hvorfor og hva kan gjøres?

Det er liten støtte for at minneproblematikk er en underliggende vanske, det er snarere en konsekvens.

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo