Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (9)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (9)
  • Barnehage (4)
  • Muntlig språk (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Lese- og skrivevansker (2)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skriving (1)
  • Språkvansker (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (9)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (9)
Blogg

Kan intensivtiltak hindre tap av kunnskap etter skolestenging? Ny storskalastudie om språkgrupper

Basert på en ny undersøkelse skal et språkstimuleringstiltak gis til 70% av skolene i England for å hindre læringstap etter skolestenging.

Publisert: 15.06.2021 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Ny artikkel: Hva er narrativ forståelse og hvilken betydning har det for språk og språkvansker?

For barn har det å kunne fortelle historier og beskrive hendelser slik at venner eller voksne kan forstå stor verdi for kommunikasjon og interaksjon.

Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Obligatorisk kartlegging av barns språk før skolestart: Dilemmaer og mulige løsninger

De siste 10 årene tror jeg ingen temaer innenfor utdanning har hatt så steile fronter som diskusjonen om kartlegging. Spesielt gjelder det om vi skal gjøre såkalt universal screening av yngre barn, altså teste eller kartlegge alle barnehagebarn

Publisert: 19.05.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Får barn egentlig bedre språk av å bli lest for hjemme eller viser det arvelighet?

Jeg har ofte utredet barn som har vist seg å ha store språkvansker og i tilbakemeldingssamtalen til foreldre vektlagt betydningen av at de skal lese mer for barnet og snakke mye med barnet. Jeg er vel neppe alene om dette rådet, det er kanskje det mest vanlige rådet til foreldre til barn som strever med språk og lesing.

Publisert: 17.03.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Ny kunnskapsoversikt: Språk i barnehagen- fundamentet for leseforståelse

Studie viser at det er to hovedveier til god leseforståelse i skolen: Via såkalte  kode-relaterte ferdigheter og via språkforståelse.

Publisert: 20.12.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Så mye å lese, så liten tid: Kan hurtiglesing hjelpe?

- For å vurdere effekten av hurtiglesing, er det viktig å forstå hvordan lesing foregår.

Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Intensivt lesekurs: Hvem, hvordan og hvorfor (og hvorfor ikke)

Intensivt lesekurs må vel være det mest vanlige tiltaket for elever med lesevansker. Det anbefales ofte av PP-tjenesten og på «smørbrødlister» over hva læreren kan gjøre for elever med lesevansker. Det som kanskje ikke er like mye vektlagt er hva vi vet fra forskning om dette tiltaket. Hvem skal med? Hvorfor skal det være intensivt, er det bedre enn å trekke det ut over tid? Hvor lenge skal det vare? Hva skal det inneholde?

Publisert: 26.01.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Tyve gode bøker til språkstimulering for 3-6 åringer

En utfordring når vi har hatt våre språkprosjekter er å finne bøker som er egnet til språkstimulering og dialogisk lesing. For å finne gode bøker og historier har vi gått gjennom en mengde ulike barnebøker. Her er noen favoritter blant bøkene som passer til barn mellom 3-6 år.

Publisert: 04.01.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Er betydningen av «tidlig innsats» forskningsbasert?

I hvilken grad støtter forskning at tidlig innsats er viktig?

Publisert: 19.02.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo