Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (3)

Artikkeltema

  • Matematikkvansker (3)
  • Matematikk (2)
  • Lese- og skrivevansker (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (3)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (3)
Blogg

Hvorfor har mange barn vansker med både lesing og matematikk?

Både lærere, PP-rådgivere og andre som arbeidet tett med barn som har utfordringer på skolen har nok ofte observert at mange barn som strever med lesing også har vansker med matematikk. Hvor vanlig er dette egentlig, og hva skyldes det?

Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Forskningsbasert matematikkundervisning: Hva skal til for å sikre grunnleggende forståelse?

Mye fokus har vært rettet mot forskningbaserte språk og lesetiltak i barnehage og skole. Det er imidlertid svært gode grunner til at vi også bør fokusere mer på matematikk. I disse dager starter vi en ny undersøkelse hvor fokuset er nettopp forskningsbasert matematikkundervisning.

Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Matematikkferdigheter, et oversett forskningsfelt: Kan tidlig intervensjon forebygge matematikkvansker?

I motsetning til forskning på leseferdigheter, har forskningsaktiviteten både internasjonalt og i Norge vært langt lavere når det gjelder matematikkferdigheter.

Publisert: 17.03.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo