Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (6)

Artikkeltema

  • Tilpasset opplæring (6)
  • Spesialundervisning (3)
  • Kognitive vansker (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Lekser (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (6)

Artikkelforfatter

  • Monica Melby-Lervåg (6)
  • Ona Bø Wie (1)
Blogg

Virker sen innsats? Språkvansker hos tenåringer

De siste årene har det vært rettet et stort fokus mot betydningen av tidlig innsats. Dette er basert på blant annet forskning om hjernens plastisitet og kunnskap om at utfordringer med læring over tid ofte kan vokse seg større og påvirke flere områder.

Publisert: 11.04.2019 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Nordahl-utvalget: Lite forskningsbasert rapport leder oss på feil veier i opplæring for barn og unge

- Skuffende lesing for elever med spesielle behov, skriver professor Ona Bø Wie og Monica Melby-Lervåg.

Publisert: 27.04.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Gir det bedre læring å finne sin egen læringsstil?

- Hvilken effekt har egentlig bruk av læringsstiler?

Publisert: 30.01.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Stemmer det at 10 000 timers øvelse gjør mester?

"En angivelig forskningsbasert påstand som gjentas i selvhjelpsbøker, er at talent forklarer lite variasjon i prestasjoner på høyt nivå, det er målrettet innsats er avgjørende. Men er stemmer dette egentlig og hva slags forskning er det i så fall basert på?"

Publisert: 06.01.2018 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Arbeidsminneproblemer og lærevansker: Hvorfor og hva kan gjøres?

Det er liten støtte for at minneproblematikk er en underliggende vanske, det er snarere en konsekvens.

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Når bør du være skeptisk til et tiltak for barn med lærevansker?

Alt i alt er det dessverre grunn til å være skeptisk til mange tiltak, spesielt kommersielle tiltak, som hevdes å hjelpe mot ulike lærevansker.

Publisert: 05.02.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo