Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)

Artikkeltema

  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Lek (1)
  • Motivasjon (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skolevegring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (3)

Artikkelforfatter

  • Monika S. Nyhagen (3)
Artikkel

– Flere skolevegrere velger private skoler

Antall elever med skolevegring øker. Ny forskning viser at skolevegring kan henge sammen med utdanningspolitiske føringer og den offentlige skolens rammevilkår.

Publisert: 18.09.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

– Ikke alltid riktig å avbryte barns røffe lek

Barn driver med røff lek, i dag som før i tiden. Hva er likt og hva har endret seg? Forskere har sett nærmere på dette, og har en klar anbefaling til dagens foreldre og ansatte i barnehage og skole.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Overgangen til ungdomsskole er positiv for de fleste

Ungdomsskolen betyr karakterer, flere prøver og større frihet. I tillegg gjennomgår kroppen en stor biologisk utvikling. Til tross for dette opplever de aller fleste overgangen til ungdomsskolen som noe positivt, viser forskning fra NTNU.

Publisert: 05.11.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo