Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)

Artikkeltema

  • Arbeidsvilkår (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Digitalisering (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (5)

Artikkelforfatter

  • Nina Alnes Haslie (5)
  • Jan-Tore Berghei (1)
Artikkel

Ingen pedagogiske grunner til å fortsette med hybridundervisning

Å kombinere digital og personlig undervisning krever mer forberedelse fra både lærere og studenter. Det gir også dårligere læringsutbytte.

Publisert: 26.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Uklar nytte av bachelor- og masteroppgaver i lærerutdanningene

Tilrettelegging for lærerstudentenes datainnsamling krever mye av skolene, men det finnes få rutiner for å dele og formidle resultatene, er et av funnene i ny rapport.

Publisert: 03.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Fagforeninger mangler faglig innflytelse

Det ligger mye makt i å representere store profesjonsgrupper, men fagforeningene har svake strategier for å drive faglig utvikling på arbeidsplassnivå.

Publisert: 08.03.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Likhetsidealene i norsk skole settes på prøve

Kunnskapsgrunnlaget om lærerspesialistene er for svakt, ifølge fersk doktorgradsavhandling. Og Hurdalsplattformen gir ingen klare svar på hva som skal skje med ordningen.

Publisert: 16.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Furuset har fremdeles store utfordringer

Ny rapport avdekker store utfordringer, men forskere mener at styrking av de fysiske omgivelsene og lokale ressurser vil motvirke de negative trendene i området.

Publisert: 17.02.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo