Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Læreplaner (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)

Artikkelforfatter

  • Nora E. Hesby Mathé (5)
  • Lisbeth M. Brevik (2)
  • Anne Dorthe Brekke (1)
  • Emilie-Marie Bergstrøm (1)
  • Magnus Børre Bragdø (1)
  • Peter N. Aashamar (1)
Fagartikkel

Hvordan legge til rette for utforsking i samfunnsfagene

Med innføringen av læreplanen for kunnskapsløftet har utforsking fått en mer markant plass i samfunnsfagene. En masterstudie har undersøkt hvordan lærere i ungdomsskolen og i videregående legger til rette for og støtter læring gjennom utforskende arbeidsmåter.

Publisert: 02.12.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel

Slik kan du jobbe med utforsking i dine fag

EDUCATE-prosjektet har utviklet en protokoll for utforsking i klasserommet. Den beskriver hva utforsking kan være, og hvordan utforskende praksiser kan gjennomføres. Her er noen forslag til hvordan lærere kan bruke protokollen i egen undervisning.

Publisert: 12.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel

Ungdomsskoleelevers demokratiske deltagelse

Elevenes forventninger om å delta i demokratiet har tydelig sammenheng med demokratisk mestringstro og demokratikunnskap. Deres opplevelse av klassemiljø og omfang av undervisning om demokratiske institusjoner hadde derimot liten betydning.

Publisert: 14.09.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagartikkel

Diskusjon som flerfaglig demokratisk ferdighet

Demokratiet er avhengig av diskusjon og meningsbrytning. Derfor bør diskusjoner med gode ytringsmuligheter være en naturlig del av skolens demokratiopplæring. En videostudie har undersøkt hvordan diskusjoner utspiller seg i engelsk og samfunnsfag på ungdomstrinnet.

Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagartikkel

Begrepsforståelse i samfunnsfag - Hva vil vi med begrepene?

Å forbedre begrepsforståelsen er en sentral oppgave for lærere i samfunnsfag. Forskning viser at arbeid med fagspråk er nært knyttet til og fremmer læring, men vi har lite kunnskap om hvordan lærere jobber med begrepene i samfunnsfagundervisningen.

Publisert: 28.01.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo