Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)

Artikkelforfatter

  • Magne Skibsted Jensen (2)
  • Marte Herrebrøden (2)
  • Rune Andreassen (2)
Fagartikkel

Mennesker med funksjonsnedsettelser i lærebøkene

I en inkluderende skole bør mennesker med funksjonsnedsettelser også være synlige i lærebøkene. Likevel er denne gruppa svakt representert når man for eksempel sammenligner med etniske minoriteter. Et utvalg lærebokforfattere er blitt spurt om hvorfor det er slik.

Publisert: 30.05.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Kronikk

Den glemte minoriteten

Inkludering handler om å være regnet med og bli sett. En studie fra Høgskolen i Østfold viser at knapt halvparten av bøkene i norske lærebøker for 5.–10. klassetrinn hadde med noe om funksjonshemning.

Publisert: 10.12.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo