Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)

Artikkeltema

  • Profesjonsforskning (2)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)

Artikkelforfatter

  • Sølvi Mausethagen (2)
  • Andreea I. Alecu (1)
  • Guri Skedsmo (1)
  • Håvard Helland (1)
  • Mari Lande With (1)
Fagartikkel

Lærernes status

Det er en generell oppfatning at læreryrkets status har falt. En undersøkelse viser imidlertid at læreren ikke nødvendigvis har lavere status enn andre yrkesgrupper innenfor samme utdanningsnivå. Og når det gjelder utdanningsspørsmål, nyter lærerne større tillit enn både rektorer, utdanningsforskere og lokalpolitikere.

Publisert: 21.05.2016 Hentet fra Bedre skole Bedre skole nr 2/2016
Fagartikkel

Spenningen mellom kontroll og læring - Bruk av nye vurderingsverktøy i utdanningssektoren

Nye vurderingsverktøy som ble innført som en del av et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem, har bidratt til å endre måten skolen blir styrt på. Resultatstyringen kan sies å ha en dobbel funksjon; den skal bidra til kontroll av elevenes prestasjoner, samt læring og utvikling av praksis på alle nivåer i skolesystemet. En slik dobbel funksjon byr imidlertid på en rekke utfordringer.

Publisert: 10.08.2015 Hentet fra Bedre skole
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo